Ben jij een wereldverbeteraar in spé?

Ben jij een wereldverbeteraar in spé?

Sta jij ooit wel eens stil bij de wereld die je nalaat? Denk je wel eens na over dat spreekwoordelijke steentje in de rivier van het leven? Geloof je in de kracht van de liefde of ben je verbittert door jouw ervaringen? Ben jij wel wie je wilt zijn?

(meer…)

Kindloos weekend… Party!

Kindloos weekend… Party!

17:45, “Doei schatje, veel plezier! En luisteren he? Mama gaat je missen.” Ik zwaai mijn dochter nog even uit als ze in het taxibusje zit onderweg naar stichting ‘Blije kindjes’. Een weekend voor gezelligheid en leermomenten met kinderen die ook een ontzichtbare beperking hebben.

(meer…)

Een nieuwe start in mijn leven!

Een nieuwe start in mijn leven!

In de periode nadat ik weg ging bij mijn ex heb ik mij volledig op mijn werk gestort. Voor velen is dat misschien herkenbaar. Het was voor mij de manier om te overleven, om door te gaan en niet heel veel stil te staan bij de emoties op dat moment. Daarnaast kon ik het me niet permitteren om af te knappen. Ik moest verder voor mijn dochter! Een nieuwe start in mijn leven!

(meer…)

Geen dierlijke producten meer willen (of kunnen) eten

Geen dierlijke producten meer willen (of kunnen) eten

Ik ben Elke en ben veganist, dat wil zeggen dat ik geen dierlijke producten eet. Dus ook geen zuivel en eieren. Voor mij is dat heel vanzelfsprekend omdat ik al meer dan 10 jaar zo leef. Tegenwoordig krijgen echter steeds meer mensen – en vaak ook kinderen – van hun dokter te horen dat ze geen eieren, koemelk, lactose, vis, vlees, … meer mogen eten omwille van een allergie of intolerantie.

Misschien herken jij dat wel? Of ken je wel iemand in je omgeving die geen dierlijke producten eet. Wij krijgen regelmatig mails van mensen die met hun handen in het haar zitten omdat ze niet goed weten hoe ze deze gedwongen omslag in hun leven moeten aanpakken.

[tweetquote] Maar geen nood, voor elk dierlijk product is er anno 2016 wel een plantaardige variant te verkrijgen (of te maken). Van 100% plantaardige kaas tot worstjes…het bestaat allemaal en is nog lekker ook! [/tweetquote]

Zo heb je voor pannenkoeken bijvoorbeeld he-le-maal geen eieren nodig! Gewoon een beetje bakpoeder toevoegen aan je beslag volstaat voor een heerlijke pannenkoeken. En de kinderen zijn er nog even dol op 🙂 We smelten bijna letterlijk als ouders ons weer een foto van hun kind sturen die voor het eerst een cake of taart kan eten bij zijn/haar verjaardag. Zonder buikkrampjes en uitslag.

Mocht je tips nodig hebben voor een levensstijl zonder dierlijke ingrediënten, neem dan gerust een kijkje op onze blog.

Je kind wil vegetariër of veganist worden

“Oh nee, mijn kind wil vegetariër of – erger nog – veganist worden, help!” 😉 Vele ouders zitten met deze vragen en natuurlijk is dat ook begrijpelijk. Je bent immers ongerust, vraagt je af of je kind nog wel gezond kan zijn zonder dierlijke producten, … Of je denkt dat het een fase is en je zoon/dochter simpelweg helemaal knetter geworden is 😉

clay-pot-622750_640Ook hier kunnen we bezorgde ouders geruststellen. Je kan perfect alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgen met enkel plantaardige ingrediënten. Voorwaarde blijft dat je (kind) gevarieerd eet maar dat geldt evenzeer voor diegene die wel nog vlees, vis of zuivel eten. Als je iedere dag alleen maar patat met veganaise (plantaardige mayo) en een groenteburger eet, is dat weliswaar plantaardig maar natuurlijk helemaal niet gezond. Net zo min als iedere dag friet en biefstuk dat is. Verder bevatten de vele soorten groenten en fruit alles wat je nodig hebt.

Enige uitzondering op de regel is Vitamine B12. Die zit alleen in dierlijke producten en je kan zodoende wel makkelijker een tekort oplopen. Je mag deze dus niet negeren (want erg belangrijk) maar daartegenover staat dat ook mensen die wel nog dierlijke producten eten, hier vaak óók een tekort aan hebben.

Een verklaring hiervoor zit ‘m voor een deel in onze leefomgeving en levensstandaard. Bijvoorbeeld de dagelijkse vervuiling van de lucht waar we aan blootgesteld zijn en aan de andere kant de extreme hygiëne waaraan onze voeding moet voldoen. Vitamine B12 zit namelijk in aarde dus vandaar dat dieren (die in tegenstelling tot ons wel meestentijds buiten leven) er geen gebrek aan hebben en deze vitamine makkelijk opnemen.

Neemt niet weg dat Vit. B12 belangrijk blijft en een tekort ernstig kan worden. Je lichaam komt met de opgespaarde hoeveelheid een paar jaar toe, maar het is aan te raden om Vitamine B12 supplementen bij te nemen als je 100% plantaardig wil eten.

Bovendien heb je een heleboel extra voordelen als je plantaardig eet. Het vraagt veel minder energie van je lichaam voor de vertering, is niet verzurend (zoals vlees en melk dat bijvoorbeeld wel zijn), … De gerechten zien er ook nog eens veel beter uit door alle verschillende kleuren groenten op je bord 🙂

[tweetquote]Jij en je kind(eren) kunnen dit samen doen of je kan het kind – dat deze keuze heeft gemaakt – in ieder geval zo goed mogelijk steunen[/tweetquote].

Je kan bijvoorbeeld een basismaaltijd met lekker veel groenten maken en voor jezelf afzonderlijk een stuk vlees of vis voorzien. Of jij vlees/vis en voor je kind seitan. Een melksaus kan je bijvoorbeeld voor het hele gezin vervangen door sojamelksaus. Je smaakt nauwelijks verschil als je die goed klaarmaakt.

Hoe je het ook wil aanpakken; zie het als een leuk avontuur om nieuwe lekkere en gezonde dingen te ontdekken. Niet als een straf dat je niet langer alles kan eten wat je voorheen zo lekker vond. Er is echt nog zoveel meer te ontdekken dan wat je al wist. Dus ‘now is the time to explore’ 😉

Succes!

Zit je even zonder inspiratie? Check dan zeker even onze kookboeken! Ze zijn digitaal (e-books) dus je kan onmiddellijk aan de slag met allerlei lekker dingen 🙂

Vegan Ontbijt & Lunch
No-milky-way – plantaardige desserts
Plantaardig IJsplezier
Vegan Sauzen
Klassiekers Vegan Style (gratis)