A full mind hebben we. Check. Maar Mindful even……hmmm

Het mooie van Mindfulness vind ik dat je zelf in control bent. Je hoeft niet hulpeloos te verwachten dat een ander veranderd, dat zal namelijk nooit gebeuren volgens jouw verwachtingen. Kijk naar jezelf en pas die verwachtingen aan. Oordeel minder. Daarnaast hebben we het allemaal druk binnen het gezin en huishouden, dan heb je nog je werk, sportclubs en hobby’s. Er is eigenlijk helemaal geen ruimte om te relaxen. Maar is dat niet een keuze?! Wij plannen zelf onze agenda, kies met je volle bewustzijn. Plan je rust, dat kan jij. Mindful leven is niet moeilijk, echt niet.. Het vergt alleen wat oefening. Het leuke is je ziet meteen resultaat. Want door vaker in het moment te leven, in het hier en nu, zal je gelukkiger worden. Je ervaart minder stress, minder zorgen en minder gejaagdheid. En in ruil krijg je Kalmte, vertrouwen, Dankbaarheid, geluk en tevredenheid. Helemaal de moeite waard dus. Hieronder wat tips;

Tip 1: Mindful werken

FOCUS. Pak een taak, en maak deze taak ‘fullscreen’ in je leven. Letterlijk en figuurlijk. Focus je op één ding totdat je het af hebt.

Werken zonder Alerts. Zet je telefoon stil en check je email op een paar vaste momenten in de dag. Ervaar hoe fijn het is om af en toe weer echt alleen te zijn. Onbereikbaarheid geeft je rust en focus.  Clean. Een opgeruimd huis en werkplek is een opgeruimd hoofd.

Tip 2: Mindful Hier & nu

SLOW MODUS. Blijf hangen op de rechter baan op de snelweg. Of je nu tachtig of honderd rijdt, je komt toch wel op je bestemming. Voel hoe de gejaagdheid verdwijnt en hoe je heerlijk kunt genieten van een aangename rit. Gebruik tandenpoetsen als Mindfulness oefening. Laat gedurende die twee minuten je gedachten niet afdwalen, hou ze in het moment. Of gebruik de douche als Mindfulness oefening. Richt je aandacht op het warme water op je rug en laat je gedachte even niet afdwalen. Opstaan. Ga even zitten. Let op je ademhaling. Zo start de dag niet in je hoofd maar in je lichaam.

Tip 3: Houd een kleine thee-ceremonie.

Zet thee voor jezelf, met volle aandacht. Schenk het langzaam in. Ga zitten, en geniet rustig van je kop thee. Gebruik het als een moment om tot rust te komen. Sinaasappel pellen. Als je bijvoorbeeld een sinaasappel pelt, voel je die fijne spettertjes in je gezicht, ruik je echt die frisse geur van citrusvrucht, voel je zeker weten het sap langs je handen lopen.

Dat is dus gewoon ook al Mindfulness: compleet in het moment zijn, met al je zintuigen, helemaal bewust van wat je aan het doen bent.

tree-stump-1040639_960_720

Tip 4: Mindful voelen

Richt je op het opbouwen van goede relaties. Goede relaties zijn ontzettend waardevol voor je levensgeluk. Geef de mensen om je heen je volle aandacht. Houd je telefoon dus even in je zak, ook als je gesprekspartner hem wel tevoorschijn haalt. Creëer je eigen vangnet van mensen.

Wees niet bang om je gemeende waardering te uiten. Wees gul met complimenten, bedankjes en het uiten van je dankbaarheid en waardering. Zo creëer je meer magische momenten voor jezelf en de mensen om je heen. Voel je dankbaar voor iemand in je leven. Bijvoorbeeld je kind, je partner of zelfs je huisdier. Probeer de persoon te observeren en voel dankbaarheid en liefde voor diegene.

Besef dat de meeste zorgen nu niet relevant zijn. We maken ons vaak zorgen over dingen die in de toekomst misschien gaan gebeuren. Ze gebeuren niet nu. Dus als je nu niet in je gedachten leeft maar in het moment, heb je even niets met je zorgen te maken. Besef dat gedachten en gevoelens komen en gaan. Ze zijn niet persoonlijk en ze zijn lang niet altijd waar. Verwacht niet het ergste. Verwacht ook niet het beste. Probeer minder verwachtingen te hebben en je meer mee te laten voeren door het moment. Acceptatie. Accepteer de mensen om je heen zoals ze zijn. Inclusief hun ‘tekortkomingen’. Probeer ze te waarderen met al hun goede en minder goede kanten. Ontdek hoeveel rust het geeft om mensen te nemen zoals ze zijn.

leaves-1698874_960_720

Hier nog twee leuke oefeningen om te doen samen met je kind(eren)

Tip 5: De kunst van het aanraken.

Stop allemaal objecten in een tas zoals een bal, een veer, speelgoed, een steen, een knikker, een stok etc. Vraag je kind om zijn/haar ogen te sluiten en te voelen met zijn/haar hand, zonder het uit de tas te pakken. Laat hem/haar voelen, aanraken en omschrijven wat het is.

Tip ^: De 5, 4, 3, 2, 1 oefening. 

Wanneer je samen buiten wandelt kan je deze oefening leuk doen. Noem 5 dingen die je ziet. 4 Dingen die je hoort. 3 dingen die je voelt. 2 dingen die je ruikt. En 1 ding die je proeft. Deze oefening opent alle zintuigen. Door je steeds op een zintuig te focussen ben je even weg van de drukte in je hoofd.

Leef jij mindful? Deel het met ons en laat een reactie achter.