Vorige week schreef ik het artikel “ik heb een hooggevoelig kind, wat betekent dat?” Deze week geef ik je tips om je hooggevoelige kind te helpen.

  1. Wees eerlijk

Je hooggevoelige kind heeft een antenne voor het aanvoelen van jouw stemming of een situatie. Wees daarom eerlijk over je eigen gevoelens en emoties zonder dat je je kind ermee belast.

Zeggen dat het goed met je gaat of doen alsof je blij bent terwijl je niet lekker in je vel zit is voor gevoelige kinderen lastig om mee om te gaan, want ze voelen immers iets anders.

Hun gevoel komt dus niet overeen met wat jij als moeder zegt, je kind gaat aan zichzelf twijfelen; “Het zal wel niet kloppen wat ik voel”.  Stel je kind gerust, geef eerlijk aan dat je nu even verdrietig bent, maar dat jij dat oplost, dat je kind dat niet hoeft te doen. Pink gerust een traantje weg, maar voorkom dat je je kind belast met jouw verdriet of een (ingrijpende) gebeurtenis.

Door eerlijk te zijn leert je kind dat zijn gevoel klopt en kan hij hetgeen hij toch wel voelt en waarneemt een plekje geven. En zo kan hij of zij het gevoel, de angst of emotie ook weer loslaten.

  1. Voorkom overprikkeling

tips om je hooggevoelige kind te helpenHou er rekening mee dat gevoelige kinderen meer tijd nodig hebben om alle prikkels te verwerken. Bouw rustmomenten in en neem de tijd voor dagelijkse activiteiten, zoals aankleden, boodschappen doen en maaltijden.

Bereid je kind voor op drukke gelegenheden en zorg dat je kind zich mogelijk wat terug kan trekken op een feestje. Als moeder is het natuurlijk erg gezellig om verjaardagen en feestjes te bezoeken, echter kijk ook goed naar je kind, als je kind steeds overprikkeld thuis komt is het goed te kijken hoe je dit kan voorkomen, door bijvoorbeeld een uurtje te gaan of op een rustiger moment.

  1. Vertrouw in jezelf en je kind

Opvoeden gaat, zoals bij alle mama’s, met vallen en opstaan. Niemand is perfect en dat hoeft gelukkig ook niet.

Hooggevoelig zijn is een prachtige eigenschap, echter heeft het ook zijn uitdagingen om je kind hierin te begeleiden. Vertrouw in jezelf en op jezelf. Besef dat je het met de beste intenties doet, handel vanuit je hart en voel wat voor jouw kind goed is. Jij als moeder voelt dat het best aan.

Onthou dat die heftige huilbuien en boze driftbuien van je kind ook weer over gaan. Blijf bij jezelf, geloof en vertrouw in jezelf. Leef vanuit vertrouwen en niet vanuit angst. Je kind voelt jouw ontspannen houding en het vertrouwen wat jij in hem of haar hebt. Dit doet jouw kind  groeien.

Wil je meer tips? Download Linda’s gratis e-book ‘Een hooggevoelig kind? 40 tips om je kind te ondersteunen!’

  1. Herken je één of meerdere punten:
  2. Mijn kind is regelmatig prikkelbaar, geïrriteerd of huilerig
  3. Mijn kind komt met regelmaat boos en opstandig uit school
  4. Ik hoor van de leerkracht dat mijn kind moeite heeft om zich te concentreren
  5. Mijn kind is gevoelig en neemt regelmatig gevoelens van anderen over
  6. Mijn kind heeft regelmatig buik- en/of hoofdpijnklachten
  7. Mijn kind kan weinig verdragen en is snel vermoeid
  8. Mijn kind trekt zich snel terug en reageert ‘verlegen’
  9. Mijn kind is juist erg ‘druk’ en bewegelijk
  10. Mijn kind heeft moeite met inslapen en is angstig

tips om je hooggevoelige kind te helpen 2Dan is de online basis cursus ‘Hooggevoelig kind? Start bij de basis!’ mogelijk iets voor jou. Speciaal voor jou heeft Linda samen met Happy Single Moms een mooie aanbieding:

Volg nu de online cursus BASIC en ontvang € 59,- korting.

Betaal in plaats van € 158,- nu € 99,-. Gebruik hiervoor de code: HSM (geldig t/m 05-10-2016)

Klik hier voor meer informatie

Linda Peelen is trotse moeder van een zoon, pedagoog en heeft sinds 2004 haar Praktijk Sterrekind. Ze is geeft kindertherapie aan (hooggevoelige) kinderen en biedt ondersteuning op sociaal-emotioneel gebied. Linda is auteur van de online cursus ‘Hooggevoelig kind? Start bij de basis!’ voor hooggevoelige kinderen, ouders en professionals die met kinderen werken.