arrow_drop_up arrow_drop_down
6 oktober 2016 

3 tips om mindful op te voeden

Deze week is het de week van de opvoeding. Veel (single) ouders ervaren vaak stress en hebben doorgaans te weinig tijd voor zichzelf. Ook het opvoeden valt soms behoorlijk “stressy”. Door alle hectiek van de dag beleven veel ouders geen plezier aan de opvoeding. Het lukt dat niet meer om te genieten van de kinderen. Je kunt tegenwoordig bij diverse organisaties (gratis) de cursus “Mindful opvoeden” volgen. Deze cursus geeft handvatten om weer terug te kunnen gaan naar het wél kunnen genieten van de kleine dingen in het leven. Het lijkt zweverig, maar dit is de cursus niet.

Mindful opvoeden

Kleine kinderen staan met hun volle aandacht in het leven. Zij hebben geen tijdsbesef en kennen eigenlijk geen stress. Ze hebben en nemen bijvoorbeeld alle tijd in de ochtend, terwijl jij in je hoofd al bezig bent met het op tijd bereiken van de opvang. Stel dat je te laat komt. Een kind kent dat niet. Eigenlijk zijn kleine kinderen heel mindful. Mindful opvoeden wil zeggen dat je er met je volle aandacht bij bent, zonder te oordelen. Ik geef je 3 tips om mindful op te voeden. Oefening baart kunst, dus wees niet te streng voor jezelf 😉

#1    Geef 5 minuten per dag de volle aandacht aan je kind

Dit lijkt heel weinig, maar het is de bedoeling dat je alleen maar met je kind bezig bent op dat moment. Je legt je telefoon weg en bent in je hoofd niet bezig met wat je allemaal nog moet doen. Als je kind bezig is met bijvoorbeeld klei, dan ben jij samen met je kind de klei aan het verkennen. Als je gewend bent om tijdens het spelen met je kind ook te denken aan de aardappelen die nog geschild moeten worden, dan kan 5 minuten als erg lang aanvoelen.

Probeer deze 5 minuten juist bezig te zijn met het genieten. Het genieten van je kind die van de klei geniet. Probeer te voelen hoe de klei aanvoelt en luister aandachtig naar wat je kind zegt.

#2  Probeer eens een deel van de avondmaaltijd in stilte te eten

Je kunt je volledig richten op de maaltijd zelf. Hoe voelt het aan in je mond? Hoe proeft het? Hard, zacht, zout, zoet, papperig etc. Het gaat niet om je kennis van eten, maar wederom om het stilstaan bij het moment. De stilte geeft jou (en je kind) de kans om te eten in volle aandacht. De tv en radio staan uit, niemand praat en je bent met je volledige aandacht in het hier en nu. Stress krijgt zodoende geen ruimte.

Mindfull opvoeden

#3  Ga eens mee in de beleving van je kind

Zeker op een vrije dag valt dit goed te proberen. Er is geen reden om te stressen, want je hoeft niet te werken 😉

Je kunt bijvoorbeeld met je kind gaan wandelen. Laat hem leiden. Zeker bij peuters is dit leuk; die zien in alles een heuse ontdekking. Ga hier eens in mee. Wil hij de blaadjes van een bloem voelen, voel met hem mee. Kijkt hij in de buurt naar het hek van de buren, vertel hem wat dit is. Voelt hij, voel met hem mee. Geef hem de volledige aandacht en ontdek alles samen met hem. Over 100 m doe je misschien wel een half uur, maar je bent er met je volledige aandacht bij. Je ziet de wereld van je kind door je eigen ogen. Super leuk om te ervaren. Wel je telefoon thuis laten he 😉 4

Wil je meer leren over mindful opvoeden? In heel Nederland worden er diverse trainingen/cursussen over gegeven. In het Oosten van het land zijn deze cursussen gratis te volgen. Informeer eens naar mogelijkheden bij jou in de buurt.

Lukt het jou om mindful op te voeden? Deel het met ons en laat een reactie achter. 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij gebruiken Cookies