arrow_drop_up arrow_drop_down
31 maart 2020 
in Myra

3 tips voor meer rust

3 tips voor meer rust

Je voedt je kind(eren) al (deels) alleen op. Dat was al altijd een hele prestatie. Toen kwam Corona… En mag je naast de hele opvoeding, ook nog eens je kind(eren) les gaan geven. Naast natuurlijk je baan, je huishouden en je eigen leven. Hoewel eigen leven, heb je die nog wel?

Wanneer ik kijk naar mezelf, vind ik dat het zowel drukker als rustiger geworden is. Het is drukker geworden, omdat ik ineens de lerares ben van een kindje van bijna 7. Maar anderzijds geeft het ook wel weer rust, dat die ratrace van de ochtenden en de avonden een stuk relaxter zijn geworden. Ervaar jij dat ook zo?


Een ding is er echt een stuk minder op geworden, namelijk de échte tijd voor mezelf. Mijn oppas vroeg vorige week nog “gaat het oppassen door?” Omdat ik in deze tijd nergens heen kan, zijn die avondjes voor mezelf helaas allemaal gecancelled. Maar die tijd voor mezelf, heb ik wel echt nodig. Ik denk dat we die allemaal nodig hebben, juist nu!

Alleen hoe kun je nu nog tijd voor jezelf maken? Daar ga ik je mee helpen. In dit blog geef ik je 3 tips, maar hiernaast krijg je van mij een gratis mini training.  Ook wel “Challenge” genoemd.  Een training die niet veel tijd kost, maar wel heel veel oplevert.  Namelijk tijd & ruimte voor jezelf.

Hier schrijf je je in voor de gratis training.  Normaal kost de training €37, maar in deze tijd geef ik je die.

Wil je meteen wat meer tijd & ruimte voor jezelf in deze gekke tijd?  Ik geef je 3 tips voor meer rust.

1. Tips voor meer rust: Start de dag in rust

Nu je (waarschijnlijk) niet op je werk hoeft te zijn en je kind(eren) niet om half 9 op school hoeven te zijn, kun je in de ochtend iets meer ruimte voor jezelf nemen.  Dit hoeft geen uren te duren. Een rustige start van 10 minuten, geeft je al veel meer een gevoel van rust gedurende de dag.


Dit is overigens iets wat ik je ten allen tijden adviseer, door 10 minuutjes eerder op te staan.   Mocht jij dus wel naar je werk moeten, zet de wekker iets eerder zodat je dag niet meteen in volle hectiek start.

Wat ga je doen in die 10 minuten die zorgen voor een rustigere dag?  Kies voor iets wat jij prettig vindt.  Mediteren, een boek lezen, schrijven of buiten een kop koffie drinken. Zelf vind ik het erg prettig om te mediteren, omdat je zo weer even die verbinding met jezelf krijgt.  Een verbinding die je vaak zo snel kwijt kunt raken. Door te mediteren ervaar je én rust én maak je weer even contact met jezelf.  Een heerlijke start van de dag!

2. Tips voor meer rust: Ademhalingsoefening gedurende de dag

Door de dag heen (ook omdat je soms je kind(eren) vast wel eens achter het behang wilt plakken) kun je ieder uur (of zo vaak als prettig voor je is) een simpele ademhalingsoefening doen. Ga zitten of liggen en leg je handen op je buik.  Wanneer je het prettig vindt, sluit dan je ogen.  Adem in door je neus en volg in gedachte je ademhaling.

Ervaar hoe je ademhaling je buik vult wanneer je inademt. En hoe je buik weer platter wordt, wanneer je adem je lichaam verlaat.  Adem zo een paar keer heel diep in en uit, waarbij je je ademhaling in gedachte volgt.  Dit hoeft maar een minuutje te duren (langer mag natuurlijk altijd) maar het zorgt wel voor meer rust en ruimte in je lichaam.  Het zorgt ervoor dat je lichaam even rust neemt en je weer meer aan kan.

3. Tips voor meer rust: Sport online of buiten

Sporten kan zo gemakkelijk zonder dat het iets kost of zonder dat je de deur uit hoeft.  Heel internet staat vol met gratis trainingen. Zo kun je gemakkelijk 2-3 keer in de week een andere work-out doen.  Wissel een actieve work-out af met een wat rustigere work-out, zoals bijvoorbeeld pilates of yoga.


Komen de muren op je af? 

Natuurlijk kun je ook lekker naar buiten.  Ga hardlopen of fietsen of doe een work-out in het park.  Dit kun je ook doen wanneer je kind(eren) kleiner zijn door ze mee te nemen.  Hou uiteraard rekening met 1,5 meter afstaand en vermijd drukke plekken.

Heb je toevallig Videoland?  Arie Boonstra gaat langs sporters, die je een korte work-out geven.

Natuurlijk ga ik je tijdens de Challenge van 13 t/m 19 april nóg meer tips geven, die je ook in kunt zetten wanneer deze gekke tijd achter de rug is.  Hieronder kun je je inschrijven.  Ook voor de andere gratis opties natuurlijk.

Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd (als je die nodig hebt 😉 Probeer tussendoor ook te genieten!  Er is gelukkig genoeg om dankbaar voor te zijn!

Zie je het eventjes niet zitten en helpen de 3 tips niet?  Schrijf dan eens op waar je allemaal dankbaar voor bent.  Dat kun je ook samen doen met je kind(eren), zodat er weer positiviteit door het huis heen kan stromen!

-x- Myra

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij gebruiken Cookies