arrow_drop_up arrow_drop_down
19 januari 2020 
in Myra

5 tips om minder sterk te hoeven zijn

5 tips om minder sterk te hoeven zijn

Jij bent zo sterk! Bleeeeeghhhh…..

“Ik ken echt niemand die zo sterk is als jij”.Herken je dat dat tegen je gezegd wordt? Vind je het nog leuk om te horen of komt het je inmiddels je neus uit? Zou je ook graag tips willen om minder sterk te hoeven zijn?

Ik weet eigenlijk niet beter dan dat het tegen me gezegd wordt. En ergens was ik er altijd wel trots op. Ik kan immers goed op mijn eigen benen staan, zonder hulp van wie dan ook. Mijn kind voed ik in mijn eentje op. Ik zorg dat er genoeg geld binnenkomt. Ik probeer zoveel mogelijk alleenstaande en gescheiden moeders te helpen via mijn eigen bedrijf. Ik heb heel wat hartenpijn geïncasseerd, depressies overwonnen.

En ik sta nog; oftewel, ik ben sterk. Top! Of niet?

Wat vind jij ervan dat het tegen je gezegd wordt? Want waarom ben je zo sterk?  Omdat je dit moet omdat je kind(eren) je immers nodig hebben? Of omdat je het nou écht heel graag wilt? Denk je ook soms niet stiekem, of gewoon heel vaak.

“IK WIL HELEMAAL NIET STERK ZIJN, IK WIL RUST!!!”

Sterk zijn is een overlevingsmechanisme geworden, vaak geen bewuste keuze. Natuurlijk had je liever met een man je kind(eren) opgevoed.  Je dacht niet; “laat ik eens sterk zijn en mijn kind alleen op gaan voeden.” Het is zo gelopen en daardoor MOEST je sterk zijn.

Ik snap je. Sterk zijn is helemaal niet altijd leuk. Het is een feit dat je een alleenstaande of gescheiden moeder bent.  Maar hoe kun je met dat gegeven wat minder in de overleefmodus staan en wat meer in de leefmodus gaan zitten? Zodat je niet altijd sterk hoeft te zijn, maar “gewoon” mag zijn.

Ik geef je 3 tips tips om minder sterk te hoeven zijn.

1. Wees lief voor jezelf
We zijn vaak zo streng voor onszelf. We moeten maar door en zijn continu aan het racen. Kinderen wegbrengen, naar je werk, kinderen weer ophalen, boodschappen doen, clubje hier, clubje daar, sporten, schoonmaken, was doen en ga zo maar door. Poeh, ik word er eigenlijk al moe van als ik het zo allemaal opschrijf. Natuurlijk ‘moet’ het allemaal gebeuren, maar jij bent zelf ook nog ergens. Ik snap het, er is geen tijd. Maar tijd kun je gelukkig wel creëren en die tijd voor jezelf heeft echt iedereen nodig.

Dus wees creatief, waar haal je tijd vandaan? Waar kun je nog wat sprokkelen? Zijn er dingen die wel een weekje geskipt kunnen worden? Kun je een schoonmaakster nemenEn ga zo maar door.

Tijd voor jezelf is mega belangrijk. 

Je hebt het gewoon nodig als vrouw, maar je wordt er ook echt een leukere moeder van omdat je lekkerder in je vel zit. Gebruik die tijd voor jezelf om wat minder te moeten en vooral te mogen. Ga lekker naar de kapper, doe je nagels, plof op de bank voor een serie op Netflix, lees een goed boek, ga in bad; wat jij ook lekker vindt en waar jij ook door tot rust komt.

Even “zakken” zorgt er niet voor dat je op het moment zelf op rust komt, het geeft je motivatie om niet altijd sterk te hoeven zijn. 

Heb je hulp nodig om tijd voor jezelf te creëren? Ik nodig je graag uit voor mijn gratis Online Masterclass Time for Me.

2. Vraag hulp 
Tip nummer 2 om minder sterk te hoeven zijn: vraag hulp. Ik weet het, dit is een van de grootste uitdagingen voor alleenstaande moeders maar wel echt een van de moeilijkste. Maar wel echt een van de belangrijkste, omdat je op die manier ook meer met je eigen leven haalt. Ik zeg het vaker, tijd krijg je er niet bij, maar die kun je wel zelf creëren door bijvoorbeeld hulp te vragen.

Vraag…
– Vraag je ouders of ze het leuk vinden wanneer hun kleinkind(eren) ieder kwartaal een weekendje komen logeren.
– Vraag een andere single mom of jullie om de beurt op elkaars kind(eren) kunnen passen of kunnen komen logeren.
– Vraag of oudere kinderen van je vrienden of ze op willen passen.
– En ga zo maar door.

Kijk om je heen wie je allemaal hebt en vraag. Mensen vinden het vaak echt fijn wanneer ze iets voor je kunnen doen.

Vind je het te moeilijk om hulp te vragen? Kijk dan of je wat terug kan doen zodat het misschien wat makkelijker voor je is om hulp te vragen. Bied bijvoorbeeld aan dat je een keer lekker voor diegene gaat koken of een lekkere taart voor ze bakt.

3. Accepteer hulp
Inkopper na de vorige tip zou je denken, maar toch is het wel een aparte. Vaak wordt je namelijk hulp aangeboden en accepteer je het niet.  Je wilt een ander niet tot last zijn, dus je zegt gemakkelijker “nee” dan “ja” wanneer iemand je iets aanbiedt. Zonde, want wanneer iemand je iets aanbiedt doen ze dat toch omdat ze je niet willen helpen. En bieden ze het aan terwijl ze het eigenlijk niet willen, dan is dat toch echt hun probleem, die hoef jij niet op je te nemen.

Dus geeft iemand aan:
“Ik wil best wel een keertje oppassen?”
Jij -> “Oh wat top, laten we meteen de agenda pakken en wat afspreken”
(Zo hoef jij er later niet op terug te komen en in de “ik vind het moeilijk om hulp te vragen modus te komen zitten”)

Hulp vragen is 1, maar accepteren is de 2 zodat je ervoor zorgt dat je ook echt geholpen wordt. 

4. Kies wat vaker voor jezelf
“Vroeger….” Ja, je voelt je net een oma wanneer je dat zegt. Maar herken je het dat je ouders vroeger veel vaker dingen deden, waar je als kind zijnde geen hol aan vond? En herken je het, dat je nu veel vaker iets doet voor je kind(eren) waar je –laat ik het netjes zeggen- niet zoveel aan vindt? Natuurlijk wil je je kind graag een leuk leven geven, maar jij bent er nog, dus kies wat vaker voor jezelf en doe wat vaker dingen die jij leuk vindt.

Je bent misschien geneigd om je kind(eren) altijd te willen vermaken, maar ze mogen ook best leren zichzelf te vermaken. Dus zet wat vaker een tv programma op wat jij leuk vindt.  Of laat wat vaker de tv uit omdat je graag een boek wilt lezen. Ga wat vaker wandelen omdat jij het leuk vindt.

Het zal even schakelen zijn omdat het kan zijn dat je kind gaat “zeuren” omdat hij/zij het niet leuk vindt.  Maar trust me, ze wennen er snel genoeg aan en leren hierdoor ook nog eens zelfredzaam te zijn.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt.
5. Deze week geef ik weer 2 Masterclasses waar ik je van harte voor wil uitnodigen. 
– Time for Me: wanneer je graag meer verbinding wilt met jezelf en meer tijd & ruimte voor jezelf wilt
– Loslaten van je ex: wanneer je los wilt komen van je ex en weer vrij in het leven wilt staan

Je schrijft gratis in (er zijn meerdere data waarop je je kunt inschrijven).

-x- Myra

Over de schrijver
Mijn naam is Myra (39), moeder van een prachtige dochter van bijna 7 jaar, founder van Happy Single Moms én multidisciplinair coach voor alleenstaande & gescheiden moeders.
Reactie plaatsen

Wij gebruiken Cookies