7 effectieve tips voor een sterke weerstand
09 oktober 2015 
5 min. leestijd

7 effectieve tips voor een sterke weerstand

7 effectieve tips voor een sterke weerstand

De herfst komt eraan en voor ons als alleenstaande moeders een belangrijke tijd om onze weerstand op te bouwen. Want wie zorgt er voor ons als we ziek worden? Als voedings- en gezondheidscoach heb ik goede ervaringen met wat de juiste voeding en voedingsupplementen voor je kunnen betekenen om jezelf op de rit te houden tijdens de periode waar virussen de kop steken en je kinderen op school van alles mee naar huis nemen. Maar ook een gezonde en sterke geest is minstens zo belangrijk om de druk aan te kunnen. Ik vergelijk het alleenstaande moederschap wel eens met topsport. Het vergt veel discipline en concentratie om je conditie op peil te houden.

Fotografering av Personal, företagsporträtt

Hieronder 7 effectieve tips voor een sterke weerstand, om zowel je lichaam als je geest in een sterke balans te brengen en te houden.

  1. Eet gemiddeld 6 porties groenten en 2 tot 3 porties fruit per dag

Kies voor verse groene groenten waar het enigszins kan. Hier zitten enorm veel waardevolle voedingsstoffen in die je lichaamseigen weerstandsysteem versterken. Eet seizoensgroenten en –fruit en kies voor biologisch waar het binnen je budget past. Word je zelf al groen van ellende bij het denken aan minstens 6 porties groente, maak dan smoothies. De meest simpele methode om binnen een handomdraai je porties binnen te krijgen.

  1. Koop een goede blender en maak smoothies

Echt, het is een waardevolle investering in jezelf om een blender aan te schaffen. Kies een blender met minstens 700 Watt, dit is voldoende om mooie gladde smoothies te maken. Een blender van goede kwaliteit gaat ook langer mee. Ik maak zeker 4 smoothies per week en mijn blender gaat al 4 jaar mee en vertoont nog geen slijtage.

  1. Slik dagelijks een goed vitamine D3 supplement

Dit is voor de versterking van botten, tanden maar het versterkt ook je weerstand en je humeur. Zeker tijdens de herfst- en wintermaanden hebben we vitamine D nodig. Het Nederlands Voedingscentrum raadt 10 microgram per dag aan voor vrouwen tot 49 jaar, en als je een getinte huid hebt en dus minder vitamine D in je huid aanmaakt door blootstelling aan zonlicht is het advies 20 mcg. Onderzoek toont aan dat de meeste volwassenen op het Westelijk Halfrond een gebrek aan vitamine D hebben, ook in de zomer!

  1. Zorg voor een goed werkend darmstelsel

De darmen worden in de wetenschap ook wel onze 2e hersenen genoemd. Men ontdekt steeds meer dat in ons darmgestel een heleboel belangrijke functies worden aangestuurd en ook ons geestelijk gemoed voor een deel bepaald wordt in onze darmen. Het is daarom belangrijk veel vezels te eten (dmv verse groenten, fruit, peulvruchten, ongebrande noten, chiazaden etc) en om je darmen een extra zetje te geven kan je psylliumvezels aan je smoothies of water toevoegen. Dit zijn oplosbare vezels die in je darmen voor extra prikkels zorgen en er overtollig vocht opnemen. Hierdoor krijg je een actievere stoelgang en meer bloedsomloop in de darmen.

  1. Slik probiotica

Als we het toch over de darmen hebben; slik een probiotica met een hoog aantal goede bacteriën voor een gezonde darmflora . Er bestaan probiotica met 1 miljard tot 100 miljard goede bacteriën. Begin met een van 1 tot 4 miljard en bouw op als je er goed op reageert. Het is echt fascinerend hoeveel verschillende bacteriën er in onze darmen leven en wat ze voor positief effect kunnen hebben voor onze gezondheid. Ik zal hier in een andere blog wel eens over uitwijden. 

  1. happyautumnbildMasseer je huid

Bijvoorbeeld met een stevige massagehandschoen of speciale huidborstel. Nadat je gedoucht en afgedroogd hebt, masseer je voorzichtig maar stevig met een droge handschoen of borstel de huid in de richting van je hart. Zelfs de huid tussen je vingers, je oksels, je hals, in je liezen en onder je voetzolen. Je maakt hierdoor afvalstoffen los die door de bloedbaan opgenomen worden en richting het hart afgevoerd worden. Het stimuleert ook je lymfestelsel dat zorgt voor het verwijderen van afvalstoffen en afweer tegen infecties.

  1. Start de dag met rust

Neem 5 minuten voordat de drukte van de dag begint en zit even stil. Zit op een stoel, de badmat of op een kussen naast je bed. Zoek een plek in je huis die je rust geeft en waar je je fijn voelt en waar je die paar minuten niet gestoord kan worden. Het beste moment is als je kinderen (mochten die al wakker zijn), nog niet weten dat jij op bent. Zet je telefoon op vliegmodus. En meet de tijd als je dit prettig vindt door het alarm op je telefoon of gebruik een (geluidloze) eierwekker. Voel je lichaam en observeer je gedachten. Adem 6 tellen in, en 6 tellen uit naar je onderbuik. Hierdoor grond je jezelf even en maak je contact met jouw Compass, je eigen intuïtie. Door gegrond te zijn kun je veel helderdere beslissingen nemen gedurende je dag en voorkom je onnodige stress. Heel belangrijk om je immuunsysteem op peil te houden. Vooral als je geen ervaring met meditatie hebt is deze korte oefening een hele fijne manier om hiermee kennis te maken.

  1. Ga een luchtje scheppen.

Dit vind ik een prachtige uitdrukking en zegt meteen wat ik als laatste tip voor het versterken van je afweer. Probeer in daglicht zeker 15 minuten per dag buiten te zijn. Maak een wandeling in je lunchpauze, maar geef er prioriteit aan. Bedenk dat we zonder zuurstof niet eens leven op aarde zouden hebben. En een gecultiveerd luchtsysteem op kantoor houdt je zeker in leven maar is nu niet direct de bron van levensenergie. Kunstlicht is volgens onderzoek een boosdoener als het gaat om depressie en neerslachtigheid. Een kwartier met je kindje(s) naar de speeltuin en meespelen en lachen kan ook echt wonderen doen. Vergeet niet dat wat we denken een grote impact heeft op het functioneren van ons lichaam. Dus…naar buiten en speel!

Heb je vragen? Of wil je meer weten over een ander onderwerp dat ik benoem in deze blog, laat dan hieronder je vraag achter. 

Over de schrijver
Anonymous
Door

Anonymous

op 09 Oct 2015

Dankjewel voor deze tips! Ik begin de dag sinds een aantal jaren met een smoothie, sinds mijn zwangerschap zijn dit groene smoothies geworden (half doosje diepvriesfruit, banaan, 200 gr bladgroente, water) - en ik ben bijna nooit meer ziek :). De vitamines en probiotica ga ik ook zeker inbouwen, goed om te horen dat ze ook helpen bij de 'emotionele weerstand'! Ik zou graag van je willen weten hoeveel gram groente en fruit 1 portie is?

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down