We hebben er allemaal wel eens last van, een ‘dip’. Zo’n dag waarop alles mis lijkt te gaan en waar je met een steen in je maag rondloopt. Daarom deze week 7 tips hoe je uit je dip kunt komen. 

  1. Door naar jezelf te luisteren, geef je aan dat je belangrijk bent

Alvorens met de onderstaande tips aan de slag te gaan, is het wel belangrijk om goed naar jezelf te luisteren. Luisteren naar jezelf doe je niet door je hersenen helemaal te kraken en uitvoerig na te gaan denken waarom je je zo rot voelt. Wanneer je dit doet, ga je je vaak alleen maar ellendiger voelen aangezien je dan de neiging hebt om te gaan ‘doom denken’. Maar je hoeft ook niet over je eigen gevoel heen te walsen. Ga dus naar het gevoel toe en geef het aandacht. Door je gevoel aandacht te geven, geef je jezelf aandacht en dat is heel belangrijk omdat jij belangrijk bent!

  1. Van lachen word je echt vrolijk

Gisteren stond ik op en had ik al direct zo’n rotgevoel in mijn maag. Ik wist wel hoe het kwam, want ik ging slapen met wat dingen die ik aan mijn hoofd had (om dit te voorkomen, later nog een tip). Maar ik heb eigenlijk helemaal geen zin meer in rotdagen en negatieve gevoelens dus wat deed ik? Ik ging geforceerd lachen. Ja, letterlijk lachen, terwijl er eigenlijk niets te lachen viel. Wanneer je lacht, ontspan je namelijk en voel je je echt beter. En echt, ik voelde me echt vrolijker toen ik begon te lachen. En iedere keer dat het rotgevoel me weer bekroop, zette ik een glimlach op. Probeer het maar eens!

(Wat je trouwens ook een goed gevoel geeft is om wat vaker naar andere mensen te lachen. Daar wordt de ander weer vrolijk van en jij op jouw beurt ook weer, wanneer je een lach terugkrijgt)

  1. Positief tegen jezelf praten is veel leuker

Negatieve gedachtes creëer je, positieve gedachtes dus ook! Dus zeg in plaats van te zeggen ‘ik voel me rot’, zeg je iets positiefs tegen jezelf. Zo gebruik ik ‘ik ben positief en gelukkig’. Het is toch ook veel leuker om iets positiefs tegen jezelf te zeggen dan iets negatiefs. Vaak ga je je hierdoor ook alleen maar rotter voelen.

  1. Je kunt ‘de wet van de aantrekkingskracht’ zelf beinvloeden

‘Wat je aandacht geeft groeit’. Negatieve dingen gebeuren zelden eenmalig. Wanneer er iets mis gaat, gaat vaak ook alles mis. Andersom gebeurt vaak hetzelfde. Mensen die ‘geluk’ hebben, lijken ook altijd geluk te hebben. Hoe kan dat toch? Eigenlijk is het heel erg simpel… Geef je de negatieve dingen aandacht, dan zal de negativiteit groeien. En wanneer je positieve dingen aandacht geef, dan zal ook de positiviteit (alias ‘geluk’) groeien. Het is soms echt een uitdaging, maar probeer het eens. Probeer eens om uit al het negatieve iets positief te halen, en vestig daar vervolgens je aandacht op, in plaats van op het negatieve.

  1. Het leven ziet er een stuk beter uit wanneer je kijkt naar wat je hebt

Hoe ga je om met een dipWanneer je een dip hebt, ben je geneigd om allemaal negatieve dingen in je leven op te gaan sommen. In plaats van je beter te voelen, ga je je dus alleen maar slechter voelen en wordt je dip alleen maar groter. Niet doen! Gedachtes aan wat allemaal slecht en stom is aan je leven ban je uit! Je gaat alleen maar opsommen wat er wel goed en leuk is aan je leven. Zelf doe ik dit echt iedere dag. Iedere avond voordat ik ga slapen, uit ik mijn dankbaarheid voor de mooie dingen in het leven. En nu ik dit schrijf besef ik me ook dat ik dit de dag voordat ik opstond met een rotgevoel, niet heb gedaan…. Het werkt dus echt zo!

  1. Met schrijven kun je de dingen van je af schrijven

Hoe je s ‘avonds gaat slapen, sta je vaak ook op. Een dagboek is een geweldige manier om dingen van je af te schrijven. Zit je ergens mee, schrijf het dan van je af en sluit altijd af met iets positiefs. Dit kan zijn (zoals in het vorige punt genoemd) het uiten van je dankbaarheid, maar je kunt bijvoorbeeld ook iets positiefs wat je die dag hebt meegemaakt opschrijven (en dit mag heel simpel zijn, zoals de glimlach van je kind). Met de gedachte hieraan, ga je vervolgens slapen. Sta je toch nog op met een rotgevoel? Schrijf dan eerste alle gedachtes die je hebt van je af, voordat je je bed uitstapt.

  1. Lukt het echt niet? Geef je dan volledig over

Werken bovenstaande tips niet en lukt het je echt niet om over je dip heen te komen, geef je er dan volledig aan over. Doe de gordijnen dicht, pak een zak chips en een reep chocolade en zet een lekkere film aan. Voel je daarna ook vooral niet schuldig, want iedereen heeft recht op een baaldag. Maar….. probeer jezelf hierna (of de volgende dag) echt te herpakken (en hopelijk werken de bovenstaande tips dan wel, zodat je niet in een hele grote dip beland). Daar wordt jij namelijk niet vrolijk van en je kind(eren) natuurlijk ook niet.

Hopelijk lukt het jou om met de bovenstaande tips je dip te overwinnen! You can do it!!

Hoe ga je om met een dip? Ik ben heel erg benieuwd, je kunt je tip onderaan deze pagina achterlaten, dank je wel!