arrow_drop_up arrow_drop_down
24 augustus 2016 

7 tips om alcohol kilo's eraf te krijgen

7 tips om alcohol kilo’s eraf te krijgen

tips om alcohol kilo's eraf te krijgen 2 Hoe lukt het je op een gezonde manier om alcohol kilo’s eraf te krijgen (ik geloof namelijk echt niet in crash diëten)? Geniet jij ook zoveel van gezellig wijntjes, biertjes of cocktailtjes drinken in de zomer? Ik HOU er echt van! Zodra de zon aan de hemel staat, krijg ik al de smaak van een wijntje in mijn mond. Dat is natuurlijk een klein beetje overdreven, maar ik vind wijntjes drinken in de zomer gewoon heel erg gezellig. Een groot nadeel van vaker alcohol drinken is dat het wel aantikt. Mijn buik zag er aan het begin van de zomer nog redelijk strak uit, maar nu het einde van de zomer in zicht is, zie ik dat er wel een paar kilootjes af mogen.

Hier komen ze dan, de 7 tips om alcohol kilo’s eraf te krijgen!

Tip 1: Doe nooit een crash dieet

Ik snap het, je wilt graag een paar kilo kwijt (of meer) en dat wil je liever vandaag dan morgen. Maar afvallen kost nou eenmaal tijd. Je hebt er ook niet 1 week over gedaan om het gewicht aan te komen, dus verwacht niet dat je het in 1 week eraf kunt krijgen. Wellicht lukt het je met een crash dieet maar hou er dan zeker rekening meer, dat in the end of the road waarschijnlijk nog zwaarder bent dan je nu bent. Wanneer je weer normaal gaat eten (en laten we eerlijk zijn, dat ga je doen want niemand houdt een leven lang een crash dieet vol), dan krijg je de kilo’s er dubbel weer bovenop!

Tip 2: Geen mogelijkheid om naar de sportschool te gaan, doe iets thuis

Toen ik alleenstaande moeder werd, heb ik dat lang gebruikt als excuus om niet te kunnen sporten. Ik had tenslotte altijd mijn kind, dus wanneer zou ik nu kunnen sporten? Hoewel het nu nog steeds qua tijd een uitdaging is met 2 bedrijven, kan ik theoretisch gezien overdag gaan sporten, maar die ‘luxe’ heeft niet iedereen. Maar er zijn tegenwoordig zo ontzettend veel apps (of youtube kanalen) die je precies vertellen wat je thuis kunt doen om een beetje in shape te blijven. En het leuke is, het kost je vaak maar 7 minuten! Echt geen reden meer dus om niet te kunnen bewegen!

Oh, nog een extra tip. Het beste is het om te sporten op een lege maag. Drink eerst nog een kopje (groene) koffie en je verbranding zal een stuk sneller gaan! Ga je niet sporten? Vergeet dan nooit je ontbijt! 

Tip 3: Bye Bye koolhydraten, hallo eiwitten! 

Helaas zijn koolhydraten nooit goed wanneer je wilt afvallen. Probeer echt het gebruik van koolhydraten te verminderen en probeer dit ook als levenswijze te doen. Wanneer je nu stopt met het eten van koolhydraten en nadat je je ideale gewicht bereikt hebt weer volop koolhydraten gaat eten, kom je natuurlijk weer gemakkelijk aan. Helemaal nooit meer koolhydraten eten is natuurlijk ook geen doen, dus probeer het alleen op speciale gelegenheden te eten. Zo eet ik bijvoorbeeld praktisch nooit meer brood. Als ontbijt neem ik een lekkere shake, fruit of (soja/kokos) yogurt en tijdens de lunch een goed gevulde salade. Als tussendoortjes kun je lekkere (ongezouten) noten, (gedroogd) fruit of rijstenwafels met humus en komkommer & tomaat nemen. Het leven zonder koolhydraten kan ook echt heel lekker zijn!

Tip 4: Water is je beste vriend!

Wist je dat je lichaam soms dorst heeft, maar het naar je hersenen toe zend als honger? Zonde, dan ga je dus eten terwijl je eigenlijk dorst had. Je weet natuurlijk al lang dat je minimaal 2 water per dag moet drinken. Maar wist je dat wanneer je een half uur tot anderhalf uur voordat je gaat eten 2 grote glazen water drinkt, je waarschijnlijk veel minder eet en dus minder calorieën binnenkrijgt? Probeer jezelf dus aan te leren om continu een kan (lauw) water naast je te hebben staan en drink vooral even wat meer voordat je gaat eten.

Extra tip: begin de dag met 2 glazen lauw water met een beetje citroen en je stofwisseling komt goed op gang. Dan heb je ook meteen al wat basis water binnen 🙂

Tip 5: En natuurlijk…. groente! 

tips om alcohol kilo's eraf te krijgen 3Je weet natuurlijk dat het goed en gezond is om groente te eten, dat is niet nieuw voor je. Maar heb jij wel eens geprobeerd om jezelf uit te dagen dat minimaal 50% van jouw bord uit groente moet bestaan? Het is heel normaal om veel meer pasta, aardappelen of rijst te eten dan groente. Vaak maakt het gedeelte groente op je bord maar 20% uit van je hele maaltijd. Wil je afvallen en op gewicht blijven? Wen jezelf dan aan dat jouw bord altijd uit 50% groente bestaat!

Tip 6: Ga slapen

Het blijkt zo te zijn dat wanneer je weinig slaapt, je de volgende dag meer geneigd bent om meer te gaan eten (en vooral meer te gaan ‘craven’). Het is daarom belangrijk om voldoende slaap te hebben!

Tip 7: Drink geen alcohol 😉

Ja, deze is natuurlijk wel grappig en een enorme open deur, maar logisch is die ook. Ik ben zelf nooit zo’n voorstander van rigide beslissingen zoals ‘ik drink geen alcohol meer’, maar je zou jezelf bijvoorbeeld wel op kunnen leggen dat je 5 dagen geen alcohol drinkt en maximaal 2 dagen (bijvoorbeeld op vrijdag en zaterdag) wel. Vaak zijn trouwens de eerste 2 glaasjes echt lekker en drink je de andere als gewoonte. Je zou het dus gewoon bij 2 glaasjes (waar je extra van geniet) kunnen laten.

Heel veel succes met de 7 tips om alcohol kilo’s eraf te krijgen!

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij gebruiken Cookies