Mensen die mij een beetje kennen, weten dat ik gek ben op koken en alles wat met eten te maken heeft. Maar als geen ander weet ik ook dat gevarieerd koken voor een gezin soms best lastig kan zijn. Je wilt natuurlijk dat je kids de nodige vitaminen binnen krijgen. Maar zoals bij de meeste gezinnen hebben we ook te maken met een budget. Daarnaast heeft ook niet iedereen altijd tijd om uren in de keuken te staan. Ik ben voor jullie eens gaan informeren hoe andere mama´s dit aanpakken en ik heb de leukste tips voor jullie op een rijtje gezet.

1.Eet wat vaker vegetarisch

Volgens het voedingscentrum is vlees is een belangrijk product voor jonge kinderen. Het zit vol ijzer en vitamine B12. Echter is het niet per definitie nodig om 7 dagen per week vlees te eten. Eet eens een (paar) dag(en) vegetarisch. Vlees is duurder dus dat scheelt zeker in de wekelijkse kosten. Als dit bevalt kun je je gaan inlezen over welke producten je je kind kunt aanbieden om er voor te zorgen dat ze toch voldoen vitamine binnen krijgen.

2. Maak soep
Soepen zijn een hele goede manier om je kinderen voldoende groenten te laten eten. Je kunt er eindeloos mee variëren. Het voordeel is ook nog eens dat je voor 2 dagen kan koken en de helft invriest. Dit is voordelig en zo heb je altijd iets bij de hand wanneer je een dag geen zin of tijd hebt lang in de keuken te staan. Je kunt dit ook makkelijk doen met stoofschotels en dergelijke. Tip: heb je groente over? Gooi het gewoon allemaal in de pan, bouillonblokje erbij en mixen maar!

3.Kook voor 2 dagen
Met bijvoorbeeld pasta’s kan je gemakkelijk grote porties maken en dus voor 2 dagen koken. Vind je het niet leuk 2 dagen exact hetzelfde te eten? Voeg dan wat ingrediënten toe om er net een iets andere draai aan te geven.

4. Bewaar eten

In Nederland wordt er gemiddeld 40 kilo eten per persoon weggegooid. Maar wist je dat je met restjes nog veel leuke dingen kunt doen? De soep van tip 2 maken bijvoorbeeld! En het bespaart je ook nog eens geld. Een voorbeeld hiervan is om overgebleven aardappelen en vlees op een broodje doen met wat kaas en dan in het tosti ijzer. Alsjeblieft, een heerlijke voedzame tosti.

5. Werk met een weekmenu
Door van te voren te plannen wat je wilt gaan eten en hier gericht boodschappen op te doen voorkom je impuls aankopen. Dit scheelt uiteraard in de kosten.

6. Zorg dat je een voorraad hebt
Zorgen dat je een voorraad hebt is altijd handig. Zo heb je in mindere tijden altijd producten bij de hand om een maaltijd op te spicen. Ook scheelt het om makkelijk houdbare producten in de aanbieding extra in te slaan. Hier heb je in andere weken profijt van. Pak om te beginnen producten waar je veel kanten mee op kunt. Voorbeelden hiervan zijn: ingeblikte bonen, bloem, tomatenpuree, boter, olie, rijst enz.

7. Maak het jezelf gemakkelijk.

Voor moeders die niet van koken houden of etenstijd als een stressvol moment zien hier nog 2 praktische tips. In de ochtend koken kan voor de moeders die thuis zijn handig zijn. Zo kan je rustig je gang gaan zonder dat de kinderen je aandacht vragen. Zorg voor een afvalbakje (of 2) op het aanrecht waar je tijdens het koken al het afval in gooit. Dat scheelt een hoop troep bij het opruimen

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Heb jij ook een leuke tip? Laat het weten in een reactie onder dit blog.

Met dank aan mijn lieve vriendin Semmie Mosterd, een powervrouw en een supermama!