In mijn vorige blogs heb ik jullie verteld over ‘loslaten’ en ‘de vinger naar jezelf wijzen’. Een van de gevolgen van wanneer je niet kunt loslaten of de ander de schuld geeft, is dat je vaak negatief denkt. En wanneer je negatief denkt, trek je vaak ook negatieve dingen aan. Ken je dat, er gebeurt iets negatiefs en ineens gebeuren er veel meer negatieve dingen. Vaak trek je met je negatieve gedachtes nog meer negatieve dingen aan. En andersom werkt het ook zo, dus wanneer je heel positief bent, trek je vaak ook positieve dingen aan.

Ik geloof erin dat je met je gedachtes je eigen leven kunt creëren (ik heb dat namelijk zelf gedaan). En natuurlijk gebeuren er wel eens negatieve dingen, maar het gaat erom hoe je er dan mee omgaat zodat jij niet in een mineur zit, maar vrolijk verder gaat. Om je alvast een beetje op weg te helpen geef ik je deze week 7 tips om positief te denken.

  1. Buig negatief om naar positief

Alle negatieve dingen die er gebeuren zijn om te buigen naar iets positiefs. Wat ik zelf het moeilijkste vond in mijn leven om om te buigen was het feit dat mijn ex mij had verlaten waardoor niet alleen ik ‘alleen’ was, maar ook dat mijn kind geen vader zou hebben. Toch heb ik het om weten te buigen: Wanneer hij wel bij mij was gebleven, had ik waarschijnlijk nooit de behoefte gehad om Happy Single Moms op te richten. En je ziet aan de cijfers (meer dan 8000 volgers op Facebook en meer dan 22.000 bezoekers op de website per maand), dat hier heel veel alleenstaande moeders mee geholpen zijn! Probeer dus eens van al het negatiefs wat er gebeurd (is), iets positiefs te bedenken.

  1. Lach

Het klinkt zo simpel, maar door te lachen wordt je echt een stuk positiever. Wanneer ik chagrijnig ben, ga ik toch lachen. In eerste instantie voelt het stom en nep aan, maar op een of andere manier worden er zo toch prikkels naar je hersenen gestuurd waardoor je vrolijker wordt. Een leuk truukje om samen met je kind te doen: Begin met overdreven (nep)lachen en ga daar allebei zo lang mogelijk mee door, je zult merken dat je naar een paar seconde echt de slappe lach krijgt!

  1. Praat positief tegen jezelf

Ken je dat? Dat wanneer je niet lekker in je vel zit, je ook negatief tegen jezelf praat? Je kijkt in de spiegel en je ziet iemand die te dik is, die een te grote neus heeft, te dunne haren of een te lelijk gezicht. En vaak wanneer je dat ziet, ga je dat ook nog eens een keer tegen jezelf zeggen en dat doe je waarschijnlijk iedere keer wanneer je in de spiegel kijkt. Hoe moeilijk het ook is, probeer de volgende keer dat je in de spiegel kijkt en misschien eigenlijk iets negatiefs denkt, iets positiefs tegen jezelf te zeggen. Ook al ‘geloof’ je het in eerste instantie niet, je zegt het toch tegen jezelf “wat ben je mooi”, “wat heb je mooie ogen”, “wat heb je een mooi figuur”, etc…. De eerste keren zal je jezelf voor gek verklaren, maar je zult zien, dat je naar verloop van tijd positiever naar jezelf gaat kijken!

  1. Wat kan wel, in plaats van wat kan niet

Ik weet het, soms is het even lekker om slachtoffer te zijn, maar verder kom je er echt niet mee! Ik heb zelf ook lang het alleenstaande moederschap ‘gebruikt’ als reden dat ik ‘niets’ kon. Ik was negatief en bleef maar klagen. En wat bracht me dat op? NIETS! Toen ben ik langzaam maar zeker begonnen met kijken naar mogelijkheden in plaats van kijken naar onmogelijkheden. Ik ging kijken naar wat wel kon in plaats van wat niet kan. Dus probeer dat nou ook eens. Daag jezelf eens uit om niet meer te zeggen wat niet kan, maar mogelijkheden te creëren zodat dingen wel kunnen.

  1. Lees boeken over mindset

Wil jij je gedachtes veranderen? Begin dan met het lezen van mindset boeken. Ik heb echt heel veel van deze boeken gelezen en daardoor ben ik mijn gedachtes echt gaan veranderen. Ik wilde het zelf meteen serieus aan gaan pakken en ik heb ook trainingen gevolgd, zodat ik mijn leven echt kon gaan veranderen. Zoals jullie inmiddels weten geef ik zelf ook trainingen die je mindset kunnen veranderen. Dus wil je echt aan de slag gaan, stuur mij dan gerust een e-mail (info@happysinglemoms.nl). Meer weten over mij, lees dan mijn verhaal over ‘van zielig & alleen, naar blij & positief‘. 

  1. Neem het heft in eigen handen

Ben je klaar met negativiteit, beslis dat dan ook ‘gewoon’. Jij bent zelf de baas van je eigen gedachtes, dus iedere keer dat jij beslist om negatief te zijn, kun jij er ook voor kiezen om positief te zijn. Maak dus vandaag ook de beslissing om een optimist te zijn in plaats van een pessimist en je zult zien dat je leven een stuk leuker zal worden!

  1. Schrijf het van je af

Deze ‘opdracht’ gebruik ik zelf veel wanneer ik toch merk dat de negatieve gedachtes het weer over nemen. Ik maak een lijst en schrijf alle negatieve dingen op een lijstje. Vervolgens maak ik er een kolom naast, en schrijf ik alle positieve dingen op het lijstje. Het negatieve lijstje gooi ik weg en wat heb ik dan over? Juist, een lijst met positieve dingen! Die plak ik dan op de koelkast of op de spiegel, zodat ik de hele dag alleen maar met positieve dingen wordt geconfronteerd!

Heb jij nog een tip om positief te zijn? Je kunt je bericht hieronder achter laten, ik ben benieuwd!