Een single mom burnout voorkomen? 30 tips!
09 september 2015 
5 min. leestijd

Een single mom burnout voorkomen? 30 tips!

We kennen allemaal wel die momenten dat we eventjes…. GEK WORDEN! Want wat eist het leven van single mom soms toch veel van ons. Kinderen in je eentje opvoeden, werken, het huishouden doen, schoonmaken en koken. Maar daarnaast hebben de meesten nog een heel sociaal netwerk en moet je ook nog een leuke vriendin zijn, een goede dochter en een te gekke moeder. Omdat je af en toe door de bomen het bos niet meer ziet 30 tips: “Een single mom burnout voorkomen.”

  1. Sluit jezelf even op in de WC en gil gewoon even heel hard, net zolang als je wilt. Je kunt het maar even kwijt zijn.
  2. Neem een avond voor jezelf: steek gezellig kaarsjes aan, koop wat lekkere hapjes en lees dat boek waar je al maanden niet aan toe komt (en probeer eens niet de tv aan te zetten).
  3. Ga lekker hardlopen of maak een lange wandeling (en vraag je netwerk om even een uurtje op je kids te passen).
  4. Schrijf iedere dag van je af. Dit hoeft niet veel tijd te kosten, 5-10 minuutjes voor je naar bed gaat.
  5. Begin en/of eindig de dag met mediteren. Je hoeft hier geen jaren lange ervaring in te hebben. Neem gewoon 10 minuutjes rustig de tijd voor jezelf en probeer naar je gevoel te gaan en gedachtes te blokkeren. Iedere keer dat je jezelf betrapt op gedachtes, ‘dwing’ je jezelf om naar je gevoel te gaan.
  6. Neem een heerlijk lange douche. Verwen jezelf met een lekkere scrub en een lekker ruikende douchegel.
  7. meditation-338446_1280Probeer een nieuw recept uit of ga iets lekkers bakken met de kinderen.
  8. Schrijf een brief/kaart naar een vriend(in) die je al (te) lang niet gesproken hebt.
  9. Lach! Iedere keer dat het je te veel wordt, probeer te lachen. Maar lach ook als het goed met je gaat. Lach naar de mensen op straat en je zult zien dat je hier zelf ook veel vrolijker van wordt.
  10. Knuffel je kind(eren).
  11. Maak je huis goed schoon, dit geeft ruimte in je hoofd en zorgt voor minder stress.
  12. Ga buiten zitten en adem eens 5 minuutjes diep de frisse lucht in.
  13. Sta een kwartiertje eerder op zodat je de dag rustig kunt beginnen met een kop thee of (caffeine vrije) koffie.
  14. Lees dingen die bijzonder voor je zijn.
  15. Ga lekker met je kids naar het park of het strand om uit te waaien.
  16. Neem een oppas en ga iets doen wat jij leuk vindt!
  17. Luister naar rustgevende muziek.
  18. Zeg ook eens ‘nee’ tegen dingen waar je echt geen tijd voor hebt of niet in geïnteresseerd bent.
  19. Zorg dat je ’s avonds de dingen voor de volgende dag klaarzet, zoals het smeren van het brood van je kinderen.
  20. Vertrouw niet altijd op je geheugen, maar schrijf dingen op.
  21. Schrap cafeïne! Het lijkt je wellicht te helpen, maar het stimuleert stress.
  22. Count your blessings! Denk wanneer dingen fout gaan even aan de vele dingen die goed gaan (en schrijf ze ergens op, zodat je er op deze momenten even naar kunt kijken).
  23. Praat over je gevoelens met andere, zodat je ze kwijt bent en er niet mee blijft zitten waardoor het allemaal nog erger kan worden.
  24. Doe iets voor een ander. Misschien denk je er geen tijd voor te hebben, maar het levert je zoveel fijne gevoelens op wanneer je iets voor een ander doet.
  25. Wees positief! Natuurlijk is het soms makkelijker om te klagen en negatief te zijn, maar uiteindelijk levert je dat niets op en voel je je alleen maar rotter.coffee-498510_1280
  26. Delegeer. We hebben allemaal het idee dat we dingen zelf het beste kunnen, maar soms is het voor jezelf toch fijner om iets uit handen te geven waardoor je wat meer rust hebt.
  27. Doe 1 ding tegelijk. Wanneer je iets doet, focus je daar op. Wanneer je met iemand bent, geef hier de volledige aandacht aan.
  28. Tel tot 100 (tot 10 tellen kan soms niet genoeg zijn), adem even diep in en maak dan pas je beslissing (voordat je dingen misschien erger maakt).
  29. Geniet!!! Geniet van de leuke dingen in het leven en het leven ziet er meteen een stuk mooier uit.
  30. Voeg een paar gram liefde toe aan alles wat je doet!

Probeer nadat je deze 30 punten hebt gelezen, in ieder geval 5 punten hieruit te pakken die je direct kunt toepassen. Hopelijk helpt het je! 

Heb jij nog een goede tip? Deel je tip hieronder aan de pagina, dank je wel!

Over de schrijver
Anonymous
Door

Anonymous

op 31 Mar 2015

Hoi lieve mama's, Ik vind meerdere dingen uit de lijst geweldig.. 1St of all "count your blessings" natuurlijk, op 2 "delegeren"(hulp DURVEN vragen / niet alles persé zelf willen doen). Hierna nog 'n boel andere punten uit de lijst..Hopelijk heb ik eerdaags 'n ligbad ipv alleen 'n douche; weet zeker dat 'n uurtje bad aan 't eind van elke dag gigantisch oplaadt: lekker ff je apps of FB checken, teennagels doen, krantje lezen- óf gewoon: NIKS. Gelukkig kan ik vaak relativeren, & geniet dus volop van de fijne tijd met m'n zoon (bijna 2)- we lachen ons vaak rot.. Wat betreft dat opsluiten in 't toilet & gillen: dit lijkt me niet handig als je buren hebt, en al helemáál niet als je kind thuis is. Ik ben gezegend met 9 trappen in ons trappenhuis, als m'n "peuter-puberende" zoon écht 't bloed onder mn nagels haalt zet ik 'm op een veilige plek, zeg hem dat mama zó terug is, & ren die trappen gewoon 5 X op & af. (ik probeer't praktisch mogelijk te maken om weer te kunnen gaan kickboksen- dát werkt helemáááál 't beste!!!) Verder: ik ben nogal perfectionistisch, & 't heeft me dus 'n boel moeite gekost om sommige "targets" los te laten, of om 'n paar dagen in 'n huis te zitten met kattenharen op de vloer, afwas in de gootsteen, etc. vrienden niet kunnen opnemen als ze bellen / niet terug kunnen bellen of afspreken.....Maar soms MÓET je als single mama gewoon dingen ff laten wachten: 'n dag heeft maar 24 uur. Mijn tip is daarom: vertrouw op jezelf, & let some sh*t SLIDE!!!! Priorities 1st. You're already working double duty, halloooooo..... Wie hier géén begrip voor heeft is je vriendschap niet waard. Vrienden snappen je situatie & staan je bij als 't ff kan. En 't feit dat jij je irriteert aan dingen die blijven liggen geeft aan dat jij niet zó BENT: 't komt heus wel goed.

Anonymous
Door

Anonymous

op 31 Mar 2015

Hey Sanne, Wow, wat een geweldige feedback! Gillen kan in sommige huizen inderdaad niet handig zijn, haha. Misschien kun je even uit het raam hangen ;) Vertrouwen op jezelf is zo belangrijk, net zoals loslaten. We kunnen nou eenmaal niet alles en we doen wat we kunnen (en volgens mij doen we dat super goed!!!). Liefs Myra

Anonymous
Door

Anonymous

op 31 Mar 2015

Ik had jouw reactie nog niet gelezen toen ik die van mij schreef. Wat dat gillen betreft. :-) En een bad, wat heerlijk! Dat lijkt me ook ZO heerlijk. Geniet ervan!

Anonymous
Door

Anonymous

op 31 Mar 2015

Nou, die tips kan ik wel gebruiken. Ik wilde ze eerst niet eens lezen omdat ik al zo druk ben, maar toen dacht ik: nee, DAT moet je nou dus even WEL doen. Ik roep al heel lang dat het anders moet, omdat ik echt amper ontspanmomenten heb (de avonden werk ik vaak ook nog), maar ik weet niet hoe ik het voor elkaar moet krijgen. Aan nr 11 kom ik amper toe, aan opruimen ook niet trouwens. Ik zou willen dat ik tijd had om dat soort dingen eens aan te pakken, en gewoon bij te houden. Delegeren vind ik ook moeilijk trouwens. Wat mij helpt ter ontspanning is een avondje dansen. Ook al doe ik dat te weinig. En lekker fijn 's avonds nog even met mijn zoontje zitten (die is vaak nog ietsje langer wakker). Dat vind ik altijd heel gezellig. Wat ik mis in het lijstje? Op tijd naar bed gaan. Ik ga vaak veel te laat, terwijl de kinderen wel altijd al om 6 uur wakker zijn. Dus laat ik nu maar meteen gaan. O ja, en dat gillen op de wc? Ik denk dat niet alleen mijn kinderen maar ook de buren naast me, boven me en schuin boven me zich dan rot zouden schrikken. :-)

Anonymous
Door

Anonymous

op 31 Mar 2015

Hey Denise, Wat goed dat je de tips toch hebt gelezen, ook al heb je het super druk. Op tijd naar bed gaan is inderdaad nog een hele goeie. We willen natuurlijk vaak in de avond (zoals nu) nog van alles doen, terwijl we eigenlijk onze rust hard nodig hebben. Dansen is inderdaad heerlijk! Hopelijk motiveert dit je toch een beetje om het vaker te doen als het je gelukkig maakt! Liefs Myra

Anonymous
Door

Anonymous

op 31 Mar 2015

Nou kan mij momenteel overal wel in vinden alleen met dit noodweer buiten zitten sla ik even over...denk dat ik met stoel en al weg waai

Anonymous
Door

Anonymous

op 01 Apr 2015

Hahaha, dat lijkt me een goed idee ;) Laat dat voorjaar maar komen!

Anonymous
Door

Anonymous

op 02 Apr 2015

Mooi zeg!!! Idd counting my blessings. is iets wat ik vaker moet doen. En uitwaaien op strand zou ook goed zijn voor mij. Ga ik vandaag wel doen.

Anonymous
Door

Anonymous

op 02 Apr 2015

Hey Gabrielle, Daar is het een heerlijke dag voor! Geniet ervan! Liefs Myra

Anonymous
Door

Anonymous

op 09 Sep 2015

Heel apart...bijna alle punten doe ik volop of heb ik veel gedaan! Toch ben ik eind vorig jr in een flinke single mom burn-out terecht gekomen. Maanden thuis, nog steeds. Beetje bij beetje gaat het beter. Soms lukken sommige genoemde punten gewoon NIET hoe hard ik ook probeer! Tja dan stort ik in! De burn out is een goede les voor mij geweest. Ik denk nu al anders. Groetjes

Anonymous
Door

Anonymous

op 09 Sep 2015

Er zitten hele goede tips bij. Sommige dingen voerde ik al uit sommige niet. Ondanks dat zit ik nu in een Single mom burn-out.. Ben nu overeind aan het krabbelen beetje bij beetje. Maar is wel goed, want dankzij de burn-out ben ik ook aan het veranderen en je gaat anders in het leven staan.. Liefs

Reactie plaatsen