We kennen allemaal wel die momenten dat we eventjes…. GEK WORDEN! Want wat eist het leven van single mom soms toch veel van ons. Kinderen in je eentje opvoeden, werken, het huishouden doen, schoonmaken en koken. Maar daarnaast hebben de meesten nog een heel sociaal netwerk en moet je ook nog een leuke vriendin zijn, een goede dochter en een te gekke moeder. Omdat je af en toe door de bomen het bos niet meer ziet 30 tips: “Een single mom burnout voorkomen.”

  1. Sluit jezelf even op in de WC en gil gewoon even heel hard, net zolang als je wilt. Je kunt het maar even kwijt zijn.
  2. Neem een avond voor jezelf: steek gezellig kaarsjes aan, koop wat lekkere hapjes en lees dat boek waar je al maanden niet aan toe komt (en probeer eens niet de tv aan te zetten).
  3. Ga lekker hardlopen of maak een lange wandeling (en vraag je netwerk om even een uurtje op je kids te passen).
  4. Schrijf iedere dag van je af. Dit hoeft niet veel tijd te kosten, 5-10 minuutjes voor je naar bed gaat.
  5. Begin en/of eindig de dag met mediteren. Je hoeft hier geen jaren lange ervaring in te hebben. Neem gewoon 10 minuutjes rustig de tijd voor jezelf en probeer naar je gevoel te gaan en gedachtes te blokkeren. Iedere keer dat je jezelf betrapt op gedachtes, ‘dwing’ je jezelf om naar je gevoel te gaan.
  6. Neem een heerlijk lange douche. Verwen jezelf met een lekkere scrub en een lekker ruikende douchegel.
  7. meditation-338446_1280Probeer een nieuw recept uit of ga iets lekkers bakken met de kinderen.
  8. Schrijf een brief/kaart naar een vriend(in) die je al (te) lang niet gesproken hebt.
  9. Lach! Iedere keer dat het je te veel wordt, probeer te lachen. Maar lach ook als het goed met je gaat. Lach naar de mensen op straat en je zult zien dat je hier zelf ook veel vrolijker van wordt.
  10. Knuffel je kind(eren).
  11. Maak je huis goed schoon, dit geeft ruimte in je hoofd en zorgt voor minder stress.
  12. Ga buiten zitten en adem eens 5 minuutjes diep de frisse lucht in.
  13. Sta een kwartiertje eerder op zodat je de dag rustig kunt beginnen met een kop thee of (caffeine vrije) koffie.
  14. Lees dingen die bijzonder voor je zijn.
  15. Ga lekker met je kids naar het park of het strand om uit te waaien.
  16. Neem een oppas en ga iets doen wat jij leuk vindt!
  17. Luister naar rustgevende muziek.
  18. Zeg ook eens ‘nee’ tegen dingen waar je echt geen tijd voor hebt of niet in geïnteresseerd bent.
  19. Zorg dat je ’s avonds de dingen voor de volgende dag klaarzet, zoals het smeren van het brood van je kinderen.
  20. Vertrouw niet altijd op je geheugen, maar schrijf dingen op.
  21. Schrap cafeïne! Het lijkt je wellicht te helpen, maar het stimuleert stress.
  22. Count your blessings! Denk wanneer dingen fout gaan even aan de vele dingen die goed gaan (en schrijf ze ergens op, zodat je er op deze momenten even naar kunt kijken).
  23. Praat over je gevoelens met andere, zodat je ze kwijt bent en er niet mee blijft zitten waardoor het allemaal nog erger kan worden.
  24. Doe iets voor een ander. Misschien denk je er geen tijd voor te hebben, maar het levert je zoveel fijne gevoelens op wanneer je iets voor een ander doet.
  25. Wees positief! Natuurlijk is het soms makkelijker om te klagen en negatief te zijn, maar uiteindelijk levert je dat niets op en voel je je alleen maar rotter.coffee-498510_1280
  26. Delegeer. We hebben allemaal het idee dat we dingen zelf het beste kunnen, maar soms is het voor jezelf toch fijner om iets uit handen te geven waardoor je wat meer rust hebt.
  27. Doe 1 ding tegelijk. Wanneer je iets doet, focus je daar op. Wanneer je met iemand bent, geef hier de volledige aandacht aan.
  28. Tel tot 100 (tot 10 tellen kan soms niet genoeg zijn), adem even diep in en maak dan pas je beslissing (voordat je dingen misschien erger maakt).
  29. Geniet!!! Geniet van de leuke dingen in het leven en het leven ziet er meteen een stuk mooier uit.
  30. Voeg een paar gram liefde toe aan alles wat je doet!

Probeer nadat je deze 30 punten hebt gelezen, in ieder geval 5 punten hieruit te pakken die je direct kunt toepassen. Hopelijk helpt het je! 

Heb jij nog een goede tip? Deel je tip hieronder aan de pagina, dank je wel!