Hoogste tijd voor gezond?

Als happy single mom van 2 hele kleine meisjes (2 jaar en 8 maand oud) begrijp ik heel goed dat tijd niet echt onze beste vriend is en het vaak lastig is prioriteit te geven aan gezonder te leven. Toch geloof ik dat het mogelijk is
simpel en gezond te kiezen als je duidelijk bent in wat je wilt. Dit weet ik uit ervaring en wil graag een aantal gouden tips voor succesvol gezonder met jullie delen.

  1. succesvol gezonder 2Begin en creëer een nieuwe routine door te DOEN.
    Het vormen van een nieuwe routine is niet binnen een dag gefixt. De minimale tijd die hiervoor staat is 21 dagen en kan zo lang duren als 66 dagen, volgens een aantal studies over het breken met een oude en je eigen maken van een nieuwe gewoonte. Als je je iets voorneemt en je wilt dit echt waarmaken dan is er een simpele en effectieve methode die werkt.
  2. Schrijf kort en helder op wat je wilt bereiken en lees het jezelf hardop voor, of deel het met een goede collega en/of vriendin. Hierdoor manifesteert je wens of doel zich echt en heb je een grotere kans jezelf toerekeningsvatbaar te houden tijdens het proces je wens of doel te vervullen.
  3. Wees eenduidig in je doelstelling. Wees concreet en duidelijk naar jezelf. Kies een haalbaar doel. En één tegelijk! Bijvoorbeeld: ‘Ik wil 3x per week een vegetarische gezonde maaltijd koken voor mij en mijn gezin’ of ‘ik wil van 3 koppen koffie per dag naar 1 kop goede koffie per dag’, of ‘ik eet ipv elke dag, alleen op vrijdagavond 3 stukken pure chocola en ga daarvan genieten’. En niet ‘ Ik wil 3 kilo afvallen voor de kerst’. Zo’n doelstelling is vaak gebaseerd op een ontevredenheid en geeft je niet direct de power iets te veranderen. Het is eerder een doel waar je jezelf aardig kan teleurstellen.
  4. Belangrijk is dat je vertrouwen opbouwt in jezelf en daardoor meer motivatie kweekt voor toekomstige gewenste veranderingen.
  5. Dan is het beginnen. Je creëert zelf het pad waar je op loopt door te doen. Een geef jezelf ruimte om te falen. De tijd die het kost een nieuwe gewoonte eigen te maken gaat niet zonder vallen of opstaan. Maar sta inderdaad weer fris op zonder jezelf te bekritiseren, maar liever met een glimlach omdat je het probeert. In compassie naar jezelf ligt de weg naar het succes. Ga door en beleef er plezier aan.
  6. Zodra je geëxperimenteerd hebt met een eerste gewoonteverandering, dan volgen er vanzelf meer. Heb vertrouwen in jezelf!!

 

Een lekker warm drankje om mee af te sluiten en om jezelf op te peppen tijdens koude herfstdagen:

 – een liter heet water in een pan op het vuursuccesvol gezonder
– 1 zakje rooibos thee
– half theelepeltje kaneel of een kaneelstokje
– een kruidnagel
– stukje verse gember zonder schil
– een stukje citroenschil (goed gewassen of biologisch)
– honing

Doe alles -behalve de honing- in de pan, laat 10 minuten koken, schep alles eruit en schenk het in een thermos- of theekan.

Schenk jezelf steeds een kopje in tijd de dag met een klein schepje honing. Je gaat je vanzelf voelen door dit simpele gebaar van iets goeds en hartverwarmends aan jezelf te geven.

Dit waren mijn gouden tips voor succesvol gezonder. Ik hoop dat ze voor jou ook werken! En heb jij nog tips, post ze onder mijn blog 🙂