Ik weet uit ervaring hoe het is om alleenstaande moeder te zijn. Er komt veel op je af omdat je alles zelf moet doen. Werken om jezelf en je kind(eren) te kunnen onderhouden, huishouding doen, voor je kind(eren) zorgen, je sociale leven onderhouden en veel meer. Vaak kom je dan zelf op de laatste plaats te staan. Geen tijd om iedere dag gezond te eten, om een sportschool te bezoeken, om te ontspannen. De tijd is schaars. Als je dat gevoel hebt, blijf je gehaast leven. Waarschijnlijk heel herkenbaar voor iedere alleenstaande moeder. Hoe creëer je meer tijd om als alleenstaande moeder goed voor jezelf te zorgen?

Van veel vrouwen die een heel druk leven hebben, hoor ik vaak dat ze absoluut geen tijd hebben om iedere dag uitgebreid in de keuken te staan of om even ‘niets’ te doen zoals bijvoorbeeld ontspannen een half uurtje in een warm bad liggen.

Moeder zijn en in je eentje voor je kinderen zorgen is op zichzelf al een hele bijzondere prestatie. Het is alleen niet nodig om het als smoes te gebruiken om niet voor jezelf te zorgen.

http://www.delevensstijl.nl/ar/L2JvZWtlbi9oZXQtMTItd2VrZW4tcHJvZ3JhbW1hL2tra3F2cXFybTE=

http://www.delevensstijl.nl/ar/L2JvZWtlbi9oZXQtMTItd2VrZW4tcHJvZ3JhbW1hL2tra3F2cXFybTE=

Als alleenstaande moeder zou je juist extra goed voor je eigen gezondheid moeten zorgen. Als je ziek bent, mist jouw kind je zorg en aandacht. Je kind heeft je altijd nodig. En het liefst een gezonde, sterke, energieke en vrolijke moeder. Kinderen kunnen zich heel ongelukkig voelen als hun moeder ziek of constant moe en futloos is. Vaak kunnen ze dat nog niet uiten.

Toen ik ooit zelf net alleenstaande moeder werd en eraan moest wennen dat ik alles zelf moest doen, kwam ik snel terecht in een leefpatroon van rennen, vliegen en mezelf voorbijlopen (een fulltime baan met een universitaire studie ernaast en mijn eigen praktijk die ik naast mijn baan op een laag pitje bleef runnen). Tot de dag dat ik overspannen raakte en weinig energie had om leuke dingen te doen met mijn kinderen. Dat heb ik nooit met mijn kinderen gecommuniceerd en deed er alles aan om sterk over te blijven komen. Maar we zijn ons vaak niet bewust van hoe ongelooflijk veel onze kinderen zien, voelen en begrijpen.

Zo bracht ik op een dag mijn middelste dochter naar bed. Spontaan riep ze dat ze een toverstok zou willen hebben. Ik vroeg haar wat ze ermee zou willen doen. Haar antwoord was een spiegel voor mij en heeft mij wakker geschud. ‘Ik zou wensen dat je je weer goed voelt en nooit meer moe bent,’ zei ze.

Er viel stilte. Pas op dat moment besefte ik dat als ik tijd vrijmaak om goed voor mezelf te zorgen ik niet alleen mezelf gelukkig maak, maar ook mijn kinderen. Die dag heeft alles veranderd en binnen een week zag ons leven er heel anders uit.

Hoe creëer je meer tijd om als alleenstaande moeder goed voor jezelf te zorgen?

• Alleenstaande moeder zijn heeft ook voordelen
Zie niet alleen de nadelen maar ook de voordelen van alleenstaande moeder. Het belangrijkste voordeel is dat je nu minder stress zou moeten ervaren. Je hoeft nu in ieder geval geen ruzies, geen discussies, geen misverstanden en geen meningsverschillen te incasseren. Dat bespaart je tijd en negatieve energie. Deze tijd kun je nu voor jezelf gebruiken, lekker en gezond koken voor jezelf en je kinderen, regelmatig sporten en je lichaam laten ontspannen door middel van een mediatie, een warm bad, een bezoek aan de sauna of iets anders wat je fijn vindt.

• Tijd is een beleving
Als je je gezond, sterk en energiek voelt, heb je meer rust in je hoofd omdat je je lichaam kan vertrouwen. Je weet dat je lichaam je niet zomaar in de steek laat. Je hebt alles onder controle en daardoor houd je meer tijd over voor jezelf. Hoe energieker je bent, hoe meer je in korte tijd kunt doen. Als je moe bent en weinig energie hebt, verspil je je tijd vaak aan onnodige dingen, je maakt je druk over alles wat nog gedaan moet worden en je tijd vliegt gevoelsmatig snel voorbij, terwijl je het gevoel hebt dat je bijna niets hebt gedaan. Rust in je hoofd zorgt ervoor dat je de tijd anders beleeft.

• Creatief omgaan met koken
Door je maaltijd meteen voor twee dagen te koken bespaar je meer tijd. Je kunt beter twee dagen hetzelfde eten maar wel gezond, dan iedere dag iets nieuws maken wat ongezond is. Niet alleen de warme gerechten kun je tot de volgende dag bewaren. Ook verse salades kun je afgesloten tot de volgende dag bewaren als je de groenten voor je salade zelf snijdt. Ook al verliezen ze een kleine hoeveelheid vitaminen en mineralen door de oxidatie, zijn ze nog steeds gezond door de aanwezigheid van veel vezels. Altijd nog beter dan de voorgesneden groenten uit een pak.

• Je lunch een avond van tevoren klaarzetten
In de ochtend heb je vaak weinig tijd om iets gezonds naar je werk mee te nemen voor je lunch. Dan heb je snel een neiging om te zeggen ‘laat maar’. Je kunt je lunch een avond van tevoren klaarzetten of voorbereiden. In dit geval komt de overgebleven salade goed van pas. Bewaar wat extra salade in een bakje en houd de dressing als je die gebruikt ook apart. Het enige wat je de volgende dag moet doen, je bakje niet vergeten in je tas te stoppen. Neem ook wat noten of kaas mee om bij je salade te eten. Zo heb je een heerlijke en gezonde lunch bij je waar je collega’s zeker jaloers op zullen worden.

Ga jij samen met ons een gezonde & slanke zomer tegemoet? 

Wil je meer tips, handvatten en een complete aanpak, volg dan het online programma van Asja Health & Body Guide. We starten op maandag 13 juni! Als je nu of binnen twee weken start, word je lid van een besloten Facebook groep, speciaal voor Happy Single Moms, waarin je naast het complete programma ook nog de volledige support en begeleiding van mij en Asja gratis erbij krijgt gedurende de eerste 3 weken. Doe je mee? 

Wil je er 12 weken tegenaan? Klik dan hier.

Wil je er een jaar tegenaan? Klik dan hier.