“Nee! Nee, ik wil wat anders doen. Nee, ik ga niet op de bank zitten met jou!” Zoon loopt stampvoetend naar boven. Zucht. Boeken en lezen, dat gaat er niet bij elk kind even makkelijk in. Terwijl het wel echt in hun belang is dat ze goed gaan lezen. Ze kunnen beter meekomen met de lessen op school, hun woordenschat groeit enorm, ze krijgen meer kennis van de wereld en ze maken nog eens wat mee, vanuit de fantasie van een schrijver. Maar… Hoe maak je lezen leuk voor je kind? Als je thuis moet oefenen van school maar je kind Niet Wil?

Mijn oudste (een dochter) hoefde ik niet te stimuleren. “Mam, waarom heet het eigenlijk ‘Veilig Leren Lezen’? Lezen is toch niet gevaarlijk?” Vroeg ze me toen ze in groep 3 zat, dus dat zat wel snor. Maar mijn zoon las met moeite R-OO-S ROOS na de kerstvakantie in groep 3. Heel frustrerend, want de lessen stoomden wel door en hij kon het niet zo goed meer bijbenen. Hij vond lezen algauw STOM. We moesten dus thuis gaan oefenen. Maar hoe maak je lezen leuk voor je kind? Zonder dat het een straf wordt. Volgens mij is dat aardig gelukt – daarom deel ik graag 7 tips met jullie.

1. Zoek uit waar je kind vastloopt
Wij moesten terug naar het begin: de letters snel herkennen. Dus even de boeken op de plank gelaten en puur letters 7 tips lezen 2geoefend. Oma van vaders kant komt uit het onderwijs en die maakte allemaal mooie kaartjes. Aan de ene kant stond een letter met een tekeningetje erbij. Bij de /uu/ stond bijvoorbeeld een vuur. Op de achterkant van het kaartje stond dan het woord v uu r. Door die tekening had hij houvast, een vuur… om welke letter ging dat ook al weer, oh ja /uu/. Met die kaarten bedachten we samen spelletjes.

2. Verdiep je in de leesmethode van school
Zon, maan, sterren. Maan roos vis. Het was toch handig om te weten waar hij op school mee bezig was. Als hij dan een letter niet wist, dan kon ik zeggen: die letter hoor je in /vis/. Oh ja.
Hij krijgt op school de ‘maan’ boekjes. Op dit moment zijn we thuis bezig in een ‘zon’ boekje van eind groep 3. Hij vindt het onwijs leuk dat hij nou net als de ‘zonnekinderen’ (ja helaas, ze zien echt wel dat andere kinderen een ander niveau hebben) die boekjes kan lezen die eerst onbereikbaar voor hem waren.

Officieel zijn de boekjes van vorig jaar een AVI-niveau lager, maar de teksten in de zonboekjes zijn langer en dat is waar hij nu tegenaan loopt: doorzetten als een hele bladzij vol letters staat met relatief weinig plaatjes.

3. Lees veel voor
Hij hoorde graag verhalen over ridders en draken en keek met mij graag in boeken over bouwvakkers en brandweer – 7 tips lezengoh, het is een jongen. Zelf hou ik wel van een leuk verhaal maar hij koos toch vaak de informatieve boeken. Hoe maak je lezen leuk voor een kind? Zo dus. 
En gelukkig bestaan er luisterboeken! In de bibliotheek heb je er heel veel. Mijn oudste vond dat ook heel leuk, zo zaten ze samen uren op de bank te luisteren naar Paul van Loon of Paul Biegel, ondanks bijna 4 jaar leeftijdsverschil!

Die boeken kunnen ze normaal pas lezen als ze goed in de AVI zitten, maar met zo’n luisterboek kunnen ze er meteen al induiken. Ik heb de stille hoop dat hij over een jaar zélf Dolfje Weerwolfje aandurft, en dat het zelf lezen makkelijker gaat omdat hij het verhaal al een beetje kent.

4. Hou de drempel laag
Dat hield voor mijn zoon in: boeken met niet te lange lappen tekst. Om en om lezen (ik een stuk, hij een stuk). Het bleek voor ons een kwestie van uittesten welke teksten goed vielen en welke niet. Ik nam altijd een paar boeken tegelijk mee van de bieb, en als een boek niet beviel: jammer dan.
Wij waren heel enthousiast over de boeken uit de schakel-reeks. De letters worden in het begin herhaald, de teksten zijn grappig en goed geschreven, het is duidelijk aangegeven welk stuk de ouder leest en welk stuk het kind. Bijna als vanzelf merkte ik dat hij stiekem ook al ‘mijn’ stukje tekst zat te lezen. En hij wilde zelf vaak nog een bladzij. Hoera!

5. Kies niet té makkelijke boeken
Die fout heb ik wel gemaakt. Zaten we weer met ‘mmm ik eet. mmm. ik eet vis’. Het is natuurlijk ook een uitdaging om een verhaal te schrijven met de letters die de kinderen al weten en met alleen korte woorden, maar na 1 keer zo’n boekje was het wel klaar en waren we toe aan inhoudelijk wat boeienders. Het was gewoon niet motiverend! Het was ook een reden om eerst de letters los te oefenen. Konden we daarna veel leukere boeken kiezen zoals die schakel-reeks dus. Daar staan wel moeilijke woorden in, maar die moet de ouder dan lezen. Prima oplossing.

6. Spreek een vaste tijd af
Geen discussie, gewoon elke dag 5 minuten lezen en meer mag altijd. Voor ons werkte het het best om een tijd af te spreken. Mijn zoon wilde NIET vlak voor bedtijd. “Nou ben ik veel te moe!” We kwamen uit op: ’s morgens voor school (maar goed, dat werkt natuurlijk alleen als je echt op tijd opstaat en de routine er goed inzit) of na school om een uur of 4. Ik heb trouwens niet gewerkt met beloningen zoals stickers ofzo.
De beloning was: gezellig samen op de bank, leuke verhalen lezen en daar samen van genieten, op school makkelijker meekomen.

7. Kies samen leuke boeken
Wat ik leuk vind, vindt hij niet per se leuk… wat hij wel heel leuk vindt: stripjes, malle verhalen op rijm, moppen, humorvolle verhalen. De brandweerboeken zijn inmiddels een beetje op hun retour, maar misschien kunnen we die er weer eens bijpakken zodat hij nu zélf kan lezen wat er staat. Kleuterboeken vindt hij ook leuk. Die kent hij sowieso bijna uit zijn hoofd, helemaal tof om te ontdekken dat er staat wat er staat. 

Is jouw kind een moeilijke lezer? Wat doe jij om lezen te stimuleren?