We kennen het allemaal wel: het leven kan bikkelhard zijn en heeft jou nu even omver gegooid. Normaal sta jij je vrouwtje wel, maar nu weet je het écht even niet meer. Hoe ga je om met zoveel tegenslag? Hoe krijg en hou je jezelf op de been? Hoe word ik weer positief?

Velen van ons hebben te maken met tegenslag en helaas hebben een heleboel van ons geen idee hoe daar mee om te gaan. Happy Single Moms wil je hierbij helpen door onderstaande handleiding aan te bieden. Volg de stappen op en je gaat je beter voelen, echt! Probeer het maar!

1. Verzorg jezelf

Het lijkt misschien onbelangrijk als jouw wereld aan het instorten is, maar vele vrouwen kunnen bevestigen hoe fijn het is om er goed uit te zien. De theorie hier achter is vrij simpel; door jezelf goed te verzorgen, geef je jezelf wat meer aandacht en daar wordt je blijer van. Zie het maar als een hond die zijn wonden likt. Ga naar de kapper, schaf een nieuwe out-fit aan (en voor de dames met wat minder te besteden is een 2de hands winkel ook echt een optie… Vintage is hartstikke in!) en probeer er op je best uit te zien. Alleen al de positieve aandacht die je hierdoor krijgt van jezelf en anderen, is goed voor je!

2. Wees bewust

Je kan soms verdwalen in je eigen gedachten. Had ik maar… Ik wou dat ik… Waarom… Een belangrijke stap naar een gelukkiger leven is om hier bewust(er) mee om te gaan. Op het moment dat jij een negatieve gedachte hebt en je in die gedachtegang door gaat, zal die negatieve gedachte zichzelf blijven versterken. Problemen worden in jouw hoofd steeds groter en groter. Op het moment dat een negatieve gedachte jouw hoofd binnen dringt, kies er dan bewust voor om aan iets anders te denken. Kies een onderwerp dat jou makkelijk afleid en denk daaraan, ga afwassen, maak een boodschappenlijstje, wees bewust van jouw gedachtes. Het zijn immers jouw gedachtes. Het vergt enige oefening maar het is zeker de moeite waard!

3. Jij bent jouw grootste fan

Natuurlijk is er niemand die zo goed kan vertellen wat er allemaal mis is met jou dan jijzelf. Maar dat werkt twee kanten op. Jij kent jezelf al vanaf jongs af aan en jij kan je al de keren nog herinneren dat je trots was op jezelf. Het kunnen kleine dingen zijn, zoals de hoofdrol die jij had in de afscheidsmusical in groep acht, of grote dingen, zoals de studie die je hebt afgerond na jaren ploeteren. Van nature zijn wij mensen zo ingesteld om de negatieve dingen beter te onthouden dan de positieve dingen. De oermens had er nou eenmaal veel meer aan om te weten wat er slecht voor je uitpakt. Inmiddels leven we in 2016 en moeten we dit kleine evolutionaire foutje nog zelf fine-tunen. Help jezelf herinneren aan jouw ‘behaalde resultaten’, groot of klein. Waarschijnlijk vinden jouw kinderen het ook nog hartstikke leuk om samen met jou deze herinneringen op te halen.

4. Verander je wachtwoordenHoe word ik weer positief?

Het is klein, maar zo effectief! Wachtwoorden die je vaak gebruikt kan je veranderen in positieve bevestigingen. Als jij iedere dag op je werk het wachtwoord “Mijnlevenwordvanafnualleennogmaarbeter” moet invullen, en als je inlogt op je facebook met “IgetknockeddownbutIgetupagain” dan ben je jezelf op deze manier aan het dwingen om positiever te denken. Je móet wel en dat werkt. Als je geen wachtwoorden gebruikt of deze strategie verder wilt uitbreiden, kan je ook op verschillende plekken in huis (kalender, memo-bord, post-it op je spiegel, durf creatief te zijn!) kleine berichtjes achterlaten. “Ik hou van jou”, “Je ziet er goed uit”, “Je bent een leuk mens”, “Ik kan waanzinnig met je lachen!” Lijkt misschien een vreemd, maar trust me on this one.

5. Doe er wat aan

Bij iedere zorg of probleem kan je jezelf afvragen “Kan ik hier nu iets aan doen?” Is het antwoord op die vraag “Nee”, dan is het zaak om het los te laten. Is het antwoord echter “Ja”, doe er dan wat aan! De beste manier om van problemen af te komen is om ze op te lossen. Soms is het niet leuk, of zit je er als een berg tegen op, maar jouw toekomstige-ik is jouw ik-van-nu heel dankbaar als het toch al geregeld is! Het moet toch gebeuren, let’s get it over with!

6. Het leven is mooi

Maar dat moet je wel kunnen zien! Heb je wel eens goed opgelet hoe mooi moeder natuur is? Heb je wel eens gezien wat er gebeurd als je naar wild vreemde mensen lacht en ze gedag zegt? Probeer te genieten van kleine gebeurtenissen, ook al ben je slechts toeschouwer. Hoe grappig is het, als jij ziet hoe een klein meisje in de supermarkt het haar moeder lastig maakt doordat ze pér se dat koekje wilt? Als jij alleen al even naar haar moeder glimlacht en toefluistert dat het heel herkenbaar is, voelen jullie je daarna allebei eens stukje beter. Positive vibes gegarandeerd!

7. Vraag hulp

Als het echt niet meer lukt, je ondanks alle moeite toch je hoofd even niet meer omhoog kan houden, wees dan niet bang om dit toe te geven. We hebben het allemaal wel eens. Je hebt je gedachtegang niet meer onder controle en gaat over in bittere zelf-medelijden of pure wanhoop. Meestal komt dit niet uit de lucht vallen en is er een aanleiding. Bel een vriendin of familielid en zeg de magische woorden: “Ik trek het even echt niet meer, wil je alsjeblieft langs komen?” Hou wel in je hoofd dat het doel van deze reddingspoging is om jou daadwerkelijk een beter gevoel te geven. Probeer dus zelfs in deze situatie dingen concreet aan te pakken. Leg uit wat de druppel was wat de emmer deed overlopen en probeer samen een manier te vinden om hier mee om te gaan. Of dat is om direct wat te gaan regelen, of dat je echt broodnodig je verhaal kwijt moet, het kan allemaal, maar doe het!

Dank je wel Keetje, voor deze positieve tips om ook weer positief naar jezelf te kijken. Want hoe word ik weer positief? Nou zo! Kijk maar eens goed naar jezelf in de spiegel, ga dingen opschrijven, huil, schreeuw, ga leuke dingen doen, probeer je zelf-medelijden te reduceren tot een minimum… Het leven is zo mooi, laten we er met z’n allen iets van maken. Laat je reactie hieronder achter, we zijn benieuwd hoe jij je positieve vibe heb terug gekregen.