BAM! In 3 stappen een energiek begin van de dag
18 juni 2015 
5 min. leestijd

BAM! In 3 stappen een energiek begin van de dag

Wil jij ook een energiek begin van de dag? Hoeveel energie je hebt, heeft met veel verschillende factoren te maken. Onder andere met wat je eet, hoeveel je slaapt, of je ononderbroken kunt slapen (of een aantal keer gewekt wordt door de kleine), hoeveel je beweegt, of je stress hebt of niet.

En dan gaat je wekker… op sommige dagen spring je misschien energiek uit bed, klaar voor de dag, op andere dagen draai je je nog een keer om

Ochtendritueel

Natuurlijk hebben bovengenoemde factoren invloed op je energie; ik merk echter dat ik mijn dagen op een energieke manier kan beginnen, ook als ik slecht slaap of veel stress heb. Door elke dag even tijd voor mezelf te nemen en mijn eigen ochtendritueel te volgen. Sinds ik dat doe, beginnen mijn dagen energieker en inspirerender! Dan start ik niet meteen met nadenken, afspraken voorbereiden, zorgen maken en drukte in mijn hoofd, of lunchpakketten en gymtassen klaarmaken.

energiek begin van de dagJe hoeft er geen ochtendmens voor te zijn, en het hoeft ook niet heel lang te duren (ik heb ook kinderen, huisdieren, werk): je kunt dit doen in 10 minuten, of in een uur (en alles wat daar tussen ligt).

Ik probeer het zo veel mogelijk te doen gelijk als ik wakker ben, al doe ik het soms wanneer de kinderen even een boekje lezen tijdens hun ontbijt of wanneer ze net naar school gegaan zijn.

3 stappen

Dit ochtendritueel bestaat uit 3 stappen. Je kunt zelf invulling geven aan wat je precies wilt doen tijdens elke stap, hoe je dat doet en waar. Dit kan ook wisselen per dag, als je elke dag maar aandacht besteedt aan deze drie stappen, die je kunt onthouden aan de afkorting BAM:

1.       BEDENKEN – zorg voor een positieve mindset, dat verhoogt je trilling en zo trek goede energie aan. Je voelt je ook lekkerder in je vel als je meer positieve gedachten hebt.

Vaak zijn we geneigd om meteen als we wakker zijn na te denken over wat er deze dag moet gebeuren (to-do list), welke problemen er opgelost moeten worden of ervaren stress door tijdsdruk. Wanneer je begint met denken aan waar je dankbaar voor bent, wat er allemaal goed gaat, fijne mensen, gebeurtenissen en dingen, dan creëer je een positieve mindset. Dat is een fijn begin van je dag. 

Als ik tijd heb om nog even in bed te blijven liggen, dan doe ik het soms daar. Of terwijl ik onder de douche sta. Welke fijne mensen ken ik, wie heeft wat leuks of liefs gedaan, waar verheug ik me op, onze fijne tuin, lieve kinderen, schattige katten, de mooie bos bloemen….

2.       ACTIE – ons lichaam is er eigenlijk op ingesteld om meerdere uren per dag te bewegen. Doe iets waarmee je je hartslag verhoogt en je hele lichaam actief wordt aan het begin van de dag. Dit hoeft niet elke dag lang te duren, zoals wanneer je bijvoorbeeld een half uur gaat hardlopen of fietsen. Je kunt voor het douchen even touwtje springen, een lekker nummer opzetten en voluit dansen (sommige kinderen vinden dit geweldig, dan kun je het samen doen).

energiek begin van de dag 2Op dagen dat ik niet ga hardlopen, doe ik meestal een korte “kruisloop” oefening. Deze komt uit de braingym methode en helpt je oa informatie makkelijker opnemen en verwerken. Erg prettig als je moet leren of studeren, maar ook fijn om je dag mee te beginnen. Til je linkerknie op, en tik deze aan met je rechterhand. Zet je linkerbeen neer en til je rechterknie op, en tik deze aan met je linkerhand. Strek je arm eerst zo ver mogelijk omhoog, om de beweging zo groot mogelijk te maken. Na een paar keer op je knie, kun je ook je tenen en je hakken kruislings aanraken. Als je dat twee minuten snel doet met een sprongetje erbij, dan gaat je hartslag zeker omhoog!

Wat heb jij voor snelle oefening om je hartslag te verhogen?

3.       Meditatie – Elke dag heb je ook behoefte aan momenten met stilte tijd. Creëer stilte en ruimte, om echt even naar binnen in jezelf te gaan en te voelen. Hoe voel ik me echt, waar heb ik behoefte aan? Je kunt op een (yoga)mat gaan zitten en diep ademen en focussen op je ademhaling. Ook kun je zacht muziek aanzetten terwijl je ligt of zit.

Ik doe elke dag de Feminine Presence meditatie, een fijne bewegende meditatie waarmee je met je aandacht uit je hoofd komt. Als je deze niet kent, kun je een meditatie doen die je wel kent en vaker doet. Heb je nog nooit gemediteerd, dan kun je goed beginnen met gaan zitten op een stoel, rustig ademen en je aandacht naar je lichaam brengen. Eerst ga je met al je aandacht naar je voeten, vervolgens via je kuiten naar je knieën, bovenbenen, heupen, buik, rug, armen, handen, schouders en nek. Probeer per lichaamsdeel tien tot twintig seconden je aandacht vast te houden en bewust te zijn hoe het voelt. Geen oordeel, er hoeft niks te veranderen. Alleen maar met je aandacht in je lichaam zijn en bewustzijn wat je voelt.

Probeer zoveel mogelijk te starten met deze tijd voor jezelf. 

Zo start je elke dag op een fijne manier!

Hoe start jij de dag? Je kunt je reactie onderaan het bericht achterlaten. 

Elsewine Rietveld is Feminine Presence trainer; zij geeft praktische oefeningen gericht op meer zelfvertrouwen, impact en uitstraling, zowel zakelijk als privé (www.femininepresence.nl). Bekijk ook het vorige artikel van Elsewine, ‘zijn alle goede mannen bezet?’

Over de schrijver
Reactie plaatsen