Een scheiding is niet zomaar iets en dat gaat je niet in de koude kleren zitten. Daarom geef ik je 5 tips om lekker in je vel na een scheiding te zitten: 

1. Zorg goed voor jezelf.
Het is goed de belangen van je kind(eren) mee te nemen in de keuzes, die je na je scheiding maakt. Maar sla hierin niet door; dan wordt het ‘alles voor de kinderen’.

Mijn tip: stop niet met hobby’s of activiteiten die je ontspanning, inspiratie en energie geven. Want als jezelf goed in je vel zit, heeft dat direct een positieve weerslag op je kinderen. Zij voelen de rust en ontspanning die je uitstraalt feilloos aan. Blijf deze dingen dus vooral doen! En kijk bij jonge kinderen of je een oppas kunt regelen.

2. Neem de tijd en aandacht voor jezelf en je persoonlijke ontwikkeling. 
Een scheiding zet je wereld op z’n kop. Alles verandert. Het is daarom ook een goed moment om je patronen onder de loep te nemen. Stel jezelf eens de vraag: ‘Moet ik altijd sterk zijn?’ of ‘Ben ik pas gelukkig, als de ander dat ook is?’

Boeken over dit onderwerp lezen of kiezen voor coaching kunnen je steunen in dit proces. Hierdoor leer je dichter bij jezelf te blijven. Ook krijg je meer inzicht in je valkuilen en behoeftes, waardoor je andere keuzes kunt maken.

3. Pas een aantal basisregels toe in het contact met je ex.

  • Praat vanuit de ik-vorm en niet vanuit de jij-vorm. Geef aan wat jij voelt, vindt of wenst. Hierdoor blijf je bij jezelf en voelt de ander zich niet aangevallen.
  • Vaak zit onder een verwijt een wens. Als je die boven tafel weet te krijgen en naar elkaar communiceert, ontstaat er meer begrip en ook meer ruimte voor oplossingen. Dus niet: ‘jij brengt de kinderen altijd te laat’; maar ‘ik zou het fijn vinden als de kinderen op tijd worden gebracht’.
  • Wees je bewust van interpretaties en vul zo weinig mogelijk voor de ander in. Houd je oordeel voor jezelf. Luister en hoor echt wat de ander zegt. Vraag hoe de ander het wil of hoe hij/zij het bedoelt. Dit levert meer ontspanning en rust op in jullie gesprekken. Je maakt elkaar minder verwijten en je hebt minder kans dat de communicatie vastloopt. Ook biedt dit vaak meer mogelijkheden voor oplossingen.

4. Focus niet alleen op de breuk, maar kijk ook naar de hele relatie.
De laatste periode hoeft geen afspiegeling te zijn van jullie gehele relatie. Wellicht heeft één van beiden de knoop doorgehakt om te gaan scheiden. Maar dat is vaak niet het hele verhaal. Probeer ook te kijken naar je eigen aandeel hierin. Hoe was jullie relatie de laatste jaren? Was je nog gelukkig? Deden jullie nog dingen samen? Praatten jullie nog echt met elkaar?

Ga jezelf of de ander niet zien als het slachtoffer. Dan ontstaat er een dader en slachteroffer rolverdeling. Dit maakt een gezonde relatie en communicatie met je ex namelijk heel lastig.

5. Je hebt samen dingen gedeeld, kijk daar met respect op terug.
Voorkom dat je verbittert en probeer de mooie dingen die er in jullie relatie ongetwijfeld ook waren te blijven zien. Zoals fijne vakanties en bijzondere momenten met elkaar en met de kinderen. Om dit te kunnen, is het noodzakelijk dat je het verlies van je relatie accepteert. Dit kost tijd, maar uiteindelijk geeft het je de ruimte om met een andere blik te kijken naar het verleden én de toekomst.