arrow_drop_up arrow_drop_down
7 tips voor rust in je hoofd als single mom
6 april 2020 

7 tips voor rust in je hoofd als single mom

De laatste weken is het hier een nogal roerige periode en hoewel ik maar al te goed besef dat geluk in de kleine dingen zit, zijn kleine dingen soms voor het idee ver te zoeken. Een ernstig zieke moeder, maar ik moet door.

Zzp’er zijn betekent vrijheid maar het betekent ook niet werken, geen geld…

Ik heb drukte in mijn hoofd, mijn hoofd zit vol en ik kan me niet concentreren. Ik had totaal geen idee waar ik over moest bloggen en hoe ik alles om moest zetten naar iets positiefs, maar ik zou Shannon niet zijn als ik erin bleef hangen. Dus ben je benieuwd hoe ik hiermee omga?

Ik geef je 7 tips voor rust in je hoofd als single mom:

1. Plan je dag

Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Schrijf voor jezelf op, wat je allemaal ‘moet’ doen. En ja, moet staat tussen aanhalingstekens, want kijk daarna eens wat echt moet.

Wat moet er? En wat wíl je?

Daar zit nogal een verschil in. Sorteer deze punten en plan deze in, in de dagen. Maak een lijstje en werk ze een voor een af. Probeer je niet druk te maken over de punten waar je op die dag niet mee bezig hoeft te zijn, maar focus je op de dingen van het moment.

2. Zorg goed voor jezelf

Eet goed, drink goed en leef gezond. Makkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik ook. Een lunch schiet er hier weleens bij in en dat resulteert in een snaaisessie in de middag, met vaak veel zoete ‘troep’ waardoor je juist weer een middagdipje krijgt. Dus eet regelmatig en gezond, drink voldoende (water), pak genoeg uren slaap en zorg ook voor ontspanning. Ontspanning is net zo belangrijk! Laatst gaf ik aan dat ik zo moe was, ik kreeg als antwoord: “Wat doe je zoal op een dag?” en na mijn hele opsomming kreeg ik de vraag:

“En wanneer ontspan je?”

Dat was een flinke eyeopener, ontspanning heb je ook zeker nodig, om dan later weer hard aan de slag te kunnen gaan!

3. Praat met anderen 

Nummer 3 van de tips voor rust in je hoofd als single mom. Je kan met familie praten, met vrienden, maar soms is het fijn om met iemand van buitenaf te praten. Ik doe dit ongeveer om de week en ik schaam me er ook totaal niet voor. Lang dacht ik dat het een teken van zwakte is, maar het is helemaal niet iets om je voor de schamen. Het is juist heel sterk om aan te geven dat je iemand nodig hebt om mee te praten of om tips te geven.

Zo kun je bijvoorbeeld ook een sessie of traject bij coach/therapeut Myra boeken, die deze site heeft opgericht. Zij is niet alleen gediplomeerd voor haar vak, maar ze is ook nog eens ervaringsdeskundige dus ze weet wat jij doormaakt. 

Ik kan het iedereen aanraden en vaak is er bij mij maar een kort gesprek nodig, gewoon zodat ik even alles weer een voor een zie in plaats van alles op een grote hoop. Met vrienden of familie praten kan natuurlijk ook, gooi het eruit en je zult zien hoeveel mensen hun hulp aanbieden om je ergens mee te helpen.

4. Zorg voor een opgeruimd huis

Concentreren met 100 rommeltjes om je heen? Dat maakt het een stuk lastiger. Hoe fijn is het om te zitten en rust te voelen terwijl je om je heen kijkt? Dat gaat echt niet lukken als er heel veel spullen om je heen liggen. Dus gooi weg, maak orde en creëer rust! Ik krijg weleens opmerkingen op foto’s dat er in het huis wel geleefd moet worden en dat is natuurlijk ook zo.

De gehele dag ligt er speelgoed in de woonkamer, maar Jinthe weet ook goed dat als ze ergens klaar mee is dat ze dat moet opruimen. ‘s Avonds voor het slapen ruimen we samen haar speelgoed nog eens voor een laatste keer op en wanneer je dan ‘s ochtends uit bed komt, loop je echt met een veel rustiger hoofd de woonkamer in.

5. Multitasken af en toe een beetje

Van die dagen dat je niks voor elkaar krijgt en eigenlijk tijd te kort komt, we hebben ze allemaal. Soms kom je gewoon nergens aan toe. Wat ik dan doe? Multitasken! De koelkast ordenen en er een doekje doorheen halen kan prima terwijl je wacht tot de aardappels gaar zijn. Kindlief in bad en zitten wachten tot hij of zij klaar is? De strijkplank staat hier dan voor de deuropening om even gauw wat dingetjes te strijken. En zo kun je nog best veel voor elkaar krijgen in een korte tijd, wanneer je eigenlijk aan het wachten bent

.

6. Laat de boel soms ook even de boel 

Ik krijg weleens de vraag van anderen: ‘Hoe doe je het toch allemaal?’ En weet je.. Soms doe ik het gewoon niet. Het ís soms gewoon even teveel en dat mag ook best een keertje. Het is natuurlijk niet de bedoeling om erin te blijven hangen, maar het is echt prima om een keertje niks te doen, een keer alles eruit te huilen, een avond van 7 tot 11 Netflix te kijken of juist een keer om 9 uur naar bed te gaan. Even opladen en weer door!

7. Gun jezelf tijd & ruimte

Het is niet niks. Single mom zijn, werken, je vrienden onderhouden, je huishouden en ga zo maar door. Tijd & ruimte voor jezelf hebben is als single mom echt super belangrijk. Maar hoe? De online training “Time for Me” helpt je in 8 weken tijd met meer tijd & ruimte voor jezelf. Echt een mooi cadeautje wat je jezelf mag geven als single mom.

Heb je wat aan deze tips? Wat doen jullie als jullie hoofd vol zit? Laat vooral een reactie achter, misschien heb ik er zelf ook nog wat aan!

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Wij gebruiken Cookies