arrow_drop_up arrow_drop_down
27 januari 2020 
in Myra

Waarom je de dingen die je zo graag zou willen doen niet doet

Je wilt graag afvallen of je fit en vitaal voelen…
Je wilt eigenlijk wel een andere baan…
Je zou voor jezelf willen beginnen…
Je zou graag een opleiding willen doen…
Je wilt graag een reis maken…
Je zou je wel weer open willen stellen voor de liefde…

Wat zou jij nou eigenlijk écht graag willen doen ?

Wensen, dromen of ambities die steeds weer terugkomen in je hoofd, maar die doorgaans niet gerealiseerd worden. Dingen die je -wanneer je écht diep in je hart kijkt- zoooo graag zou willen. Hoe komt het nou dat het altijd maar bij een idee in je hoofd blijft? Of dat je ergens wel aan begint, maar het uiteindelijk toch niet doorzet?

Want klinkt het ergens niet heel logisch, dat iets wat je heel graag wilt op je hoogste prioriteitenlijst staat en je dit juist snel realiseert? Maar helaas…. zo werkt het niet. Je durft je dromen niet écht te volgen. Durft de stap in het diepe niet écht te wagen. En je durft niet écht te doen waar je hart van in de fik gaat staan.

Herkenbaar?

Hoe komt het nou dat onze diepste verlangens, vaak op het einde van onze prioriteitenlijst staan? Hoe kan het nou zijn, dat je datgene wat je het liefste zou doen, juist niet doet? Ik leg het je uit…

Je brein houdt van het bestaande pad en houdt niet zo van verandering. Je dromen, verlangens of ambities houden vaak verandering in en daar wordt je brein niet zo blij van. Die denkt “het gaat toch prima zoals we het nu doen, waarom veranderen?” Bij verandering weet je namelijk de uitkomst niet. Ik ben me steeds meer aan het verdiepen in het brein, omdat het zo rete interessant is.

Daarom stelde ik mezelf de vraag; “Hoe werkt je brein bij verandering?”  Onze hersenen zijn ‘plastisch’. Dat wilt zeggen dat ze kunnen veranderen. Hoewel vroeger gedacht werd dat intelligentie en intellect aangeboren was, is niets minder waar; je brein ontwikkeld zich je hele leven lang! Goed nieuws dus, want dat wilt zeggen dat je bijvoorbeeld beperkende overtuigingen of negatieve gedachten kunt ombuigen én je ook buiten je comfortzone kunt stappen.

Dat vind ik het mooie van mindset, je traint je hersenen om anders te denken zodat je dingen gaat doen die buiten je comfortzone liggen.

In het begin spannend, maar wanneer je uiteindelijk doet wat je écht wilt doen, zit je lekkerder in je vel, kun je meer aan, zal je weerstand beter zijn en zul je mooiere dingen in het leven aantrekken.

Hoewel alles mogelijk is, is dit niet het makkelijkste proces.

En daar ga je al. Vaak ben je als mens geneigd om te stoppen wanneer het niet snel genoeg gaat. Of begin je er niet eens aan, omdat het toch wel uitdagend lijkt te zijn. We zien ineens alleen de beren op de weg, die op dat moment zwaarder lijken te wegen dan de voordelen die er zijn. Jammer, want je leven gaat er compleet anders uitzien wanneer je wél de stap neemt.

Hoe werken je hersenen, wanneer jij een voornemen hebt om iets nieuws te gaan doen?

Het heeft te maken met neuroplasticiteit en dat klinkt ingewikkelder dan het is. In Jip en Janneke taal: in je hersenen worden verbindingen gelegd. Dit zijn vaste verbindingen -je kunt ze ook als ‘paden’ zien- waar je hersenen aan gewend zijn. Voor hun gaat het prima zoals het gaat, dus er hoeft wat hun betreft niets nieuws te gebeuren. Bij voorkeur zelfs niet, want verandering brengt onzekerheid met zich mee.

Maar jij wilt dat wel; je wilt bijvoorbeeld gezonder gaan eten en bewegen. Hiervoor moet je anders gaan eten en vaker naar de sportschool, dingen die je normaal nooit deed. Je hersenen moeten hiervoor een nieuwe verbinding, een nieuw ‘pad’ aanleggen. Dat is eerst een dun paadje, die steeds dikker en dikker wordt, zodra jij een bepaalde activiteit gaat herhalen. Daarom is het ook zo belangrijk om een nieuw ritme echt minimaal 66 dagen vol te houden, dan is het echt een versteend pad geworden. Hiermee is je gedrag veranderd en heb jij je doel behaald!

Een mooie oefening om je verder te helpen:  

1. Schrijf op wat je graag zou willen in je leven.

Een droom, een verlangen, een ambitie, een nieuw ritme, ritueel of wat dan ook graag zou willen in je leven. Neem hier gerust even de tijd voor. Om dicht bij jezelf te komen, kan het helpen om te mediteren of muziek waar je rustig van wordt op te zetten. Bedenk of voel wat je graag zou willen (of misschien weet je het al heel duidelijk) en begin met schrijven. Het hoeft geen samenhangend verhaal te zijn, schrijf op wat het eerst allemaal in je op komt. Hier kun je de belangrijkste veranderingen die je wilt realiseren uit filteren.

2. Maak 2 kolommen en schrijf in 1 kolom op, wat je tot nu toe heeft tegen gehouden om het te gaan doen.

Wat zijn jouw redenen geweest om tot nu toe niet te doen wat je wel heel graag zou willen doen? Schrijf het onder elkaar op in de eerste kolom.

3. Omdenken, wat heb je nodig om het wel te gaan doen?

Schrijf in de kolom ernaast op, wat je juist wél zou kunnen doen om het te realiseren. Welke acties zijn er nodig? En kijk hierin in mogelijkheden; bedenk dus niet waarom het niet kan, maar wat je zou kunnen doen zodat het juist wél kan. “Geen tijd om te sporten” wordt…. -> Hoe kun je ervoor zorgen dat het wel lukt? Eerder opstaan? Een oppas vragen? Samen sporten met je kind en ga zo maar door.

4. Maak een actieplan

Nu je weet wat je nodig hebt, is het tijd voor actie, want zonder actie blijven het enkel letters op papier. Je hebt via punt 3 concreet gemaakt wat je moet doen en wat je nodig hebt. Zet het vervolgens in je agenda, zodat je ook echt de commitment met jezelf maakt.

5. Doe het met iemand samen

Wanneer je het samen met iemand doet, kun je elkaar stimuleren. Het hoeft niet te betekenen dat je dezelfde doelen hebt. Misschien heb je wel compleet andere doelen, maar kun je elkaar wel helpen om allebei een stap buiten je comfortzone te stappen.

Ik hoop dat deze tips je helpen om te gaan doen, wat je heel graag zou willen doen!

Deze week geef ik weer 2 Masterclasses waar ik je van harte voor wil uitnodigen.
– Time for Me: wanneer je graag meer verbinding wilt met jezelf en meer tijd & ruimte voor jezelf wilt
– Loslaten van je ex: wanneer je los wilt komen van je ex en weer vrij in het leven wilt staan

Via de bovenstaande link, schrijf je je gratis in (er zijn meerdere data waarop je je kunt inschrijven). Stuur deze blog gerust door wanneer je iemand kent, die hier wat aan kan hebben.

-x- Myra

Over de schrijver
Mijn naam is Myra (39), moeder van een prachtige dochter van bijna 7 jaar, founder van Happy Single Moms én multidisciplinair coach voor alleenstaande & gescheiden moeders.
Reactie plaatsen

Wij gebruiken Cookies